Carnegie förvärvar resterande 50 procent i Capital C AB

Carnegie har tagit två viktiga steg i utvecklingen av den framtida strategin för backofficesystem; en preliminär designstudie har inletts tillsammans med en tredjepartsleverantör, och Carnegie har beslutat att förvärva resterande 50 procent i Capital C AB, ett mjukvarutuvecklingsföretag och leverantör av backoffice-system för värdepappersbranschen, som för närvarande ägs 50/50 av Alfred Berg och Carnegie. Ett belopp om 64 miljoner kronor, motsvarande Carnegies totala åtagande i Capital C, kommer att reserveras i Carnegies resultat för 2005. Reserveringen innebär att tidigare kommunicerad kostnadsuppskattning för 2005 om 1 500 – 1 600 miljoner kronor kommer att överskridas. För innevarande år innebär kostnadsreserveringen en total effekt på vinst före skatt, efter avsättning till vinstdelning, på 32 miljoner kronor. Capital C konsolideras i Carnegiekoncernen per den 31 december 2005. För ytterligare information vänligen kontakta: Mats-Olof Ljungkvist (CFO), telefon 08-5886 9013, eller Birgitta Henriksson (Investor Relations), telefon 08-676 86 39.