Carnegie och DNB Markets blir DNB Carnegie

Stockholm den 21 oktober 2024 – Altor Fund III ("Altor") och minoritetsägarna i Carnegie Holding AB ("Carnegie") har ingått ett avtal om att sälja Carnegie till DNB Bank ASA ("DNB") (”Transaktionen”). Transaktionen innebär att Carnegie blir en del av DNB-koncernen och att DNB:s befintliga Markets-verksamhet byter namn till DNB Carnegie. Transaktionen förväntas avslutas under första halvåret 2025, med förbehåll för regulatoriska godkännanden i tillämpliga jurisdiktioner.

Tekniskt sett är det ett förvärv, men DNB och Carnegie ser transaktionen som en operativ fusion under ett gemensamt varumärke, DNB Carnegie, med ambitionen att bli den nordiska ledaren inom finansiell rådgivning och kapitalförvaltning.

Strategiskt partnerskap

Tony Elofsson, vd på Carnegie: "Altor har varit mycket lyhörda i frågan om vilken partner som vi tror passar oss bäst i vår nästa fas, och som kan dela vår ambition. Vi har hittat den perfekta partnern i DNB. Vi kompletterar varandra både geografiskt och produktmässigt. Genom att kombinera våra styrkor kommer vi att avsevärt förbättra vårt erbjudande samtidigt som vi behåller vårt kundfokus och vår entreprenöriella anda”.

" Carnegie har hittat en idealisk partner i DNB, det här är positivt för både kunder, anställda och verksamheten,” säger Harald Mix, partner på Altor och styrelseledamot i Carnegie. "Under de senaste 15 åren har vi stöttat Carnegies fantastiska utveckling till att bli den nordiska ledaren inom finansiell rådgivning och kapitalförvaltning, som konsekvent rankas nummer ett i allt de gör. Det är med stolthet och glädje som jag reflekterar över vårt partnerskap och tackar för den här resan tillsammans med Carnegie”, fortsätter Mix

Genom transaktionen kommer Carnegie Holding AB att byta namn till DNB Carnegie Holding AB. Denna nya enhet kommer att leda verksamheten för DNB Markets och Carnegie Investment Banks kombinerade verksamheter inom investment banking, analys, aktiemäkleri, förmögenhets- och kapitalförvaltning i Sverige, Danmark och Finland, under ledning av Tony Elofsson som vd. Verksamheterna kommer att verka under varumärket DNB Carnegie. I Norge, USA och Storbritannien är planen att  Carnegies verksamheter ska integreras i DNB:s juridiska struktur och verka under varumärket DNB Carnegie. För kunder och anställda kommer det att vara ”business as usual”, men bättre.

”I förberedelserna till den här transaktionen och i andra transaktioner där vi har arbetat tillsammans så har vi märkt att DNB:s och Carnegies respektive kulturer och styrkor passar väldigt bra ihop, och det kommer på alla sätt att gynna våra kunder och anställda", tillade Elofsson.

DNB Carnegie har ambitionen att bli den nordiska ledaren inom finansiell rådgivning och kapitalförvaltning genom att ta del av DNB:s styrka och globala nätverk. Med vår kombinerade närvaro i Norge, Sverige, Finland och Danmark, samt kontor i London, New York och Singapore, kommer vi att förena de nordiska och internationella marknaderna och skapa en nordisk aktör med en global banks kapacitet.

Alexander Opstad, chef för DNB Markets: "DNB och Carnegie kompletterar varandra i alla dimensioner; geografiskt, i produkter och med sektorövergripande expertis. Med vårt globala nätverk och gemensamma erbjudande kommer vi kunna bistå våra kunder ännu bättre. Jag ser fram emot att välkomna Carnegies anställda."

En stark nordisk aktör inom private banking – med internationell räckvidd

Carnegie Private Banking, som kommer att heta DNB Carnegie Private Banking, fortsätter sin verksamhet under DNB Carnegie Holding i både Sverige och Danmark. Carnegie Private Bankings starka varumärke och unika position i Sverige och andra nordiska marknader kommer att bidra till att förstärka DNB:s marknadsposition.

Håkon Hansen, chef för DNB Wealth Management: "Carnegie Private Banking är den ledande förmögenhetsrådgivaren i Sverige, och vi förenar nu två starka nationella aktörer med ambition att skapa en ännu starkare nordisk aktör med internationell räckvidd.  Tillsammans kommer vi att kunna möta och överträffa förväntningarna hos befintliga och nya kunder."

Fredrik Leetmaa, chef för Private Banking på Carnegie: "DNB är den perfekta partnern för oss och det här kommer att gynna våra kunder på flera sätt. Genom att gå samman med DNB kommer vi att förbättra vårt produkterbjudande, bistå våra kunder ännu bättre och kunna attrahera helt nya kunder, samtidigt som vi behåller vår kultur och vårt kundfokus."

Oberoende kapitalförvaltningsbolag

Efter transaktionen kommer Carnegies dotterbolag Carnegie Fonder AB ("Carnegie Fonder") att verka som ett självständigt fondbolag under DNB Carnegie Holding AB med Andreas Uller som vd, och behålla sitt nuvarande namn och varumärke.

"Carnegie Fonder kommer att fortsätta som tidigare och verka som ett oberoende bolag. Carnegie Fonders styrka ligger i dess företagskultur, som är byggd på integritet, oberoende och ett långsiktigt perspektiv. Det är denna kultur som har gjort Carnegie Fonder till en av Nordens mest framgångsrika och respekterade kapitalförvaltare," säger Håkon Hansen.

Andreas Uller, vd för Carnegie Fonder: "Vi ser mycket positivt på denna transaktion och att Carnegie Fonder förblir ett oberoende fondbolag. Det gör att vi kan fortsätta fokusera på våra kärnstyrkor och leverera högkvalitativa lösningar till våra kunder och samarbetspartners. Vi ser fram emot att utforska möjliga samarbeten med DNB, som kan lyfta våra respektive verksamheter när vi går framåt."

Montrose by Carnegie kommer att fortsätta verka självständigt under DNB Carnegie Holding AB. Företaget kommer att fortsätta sin resa för att bygga en digital investeringsplattform med Alexander Boman som vd, och säkerställa innovativa lösningar och exceptionell service för sina kunder.

Om transaktionen

Köpeskillingen förväntas vara cirka SEK 12 miljarder. Eventuellt överskottskapital kommer att normaliseras eller justeras i den slutgiltiga köpeskillingen.

Transaktionen förväntas avslutas under första halvåret 2025, och avslutsvillkoren inkluderar regulatoriska godkännanden från myndigheter i tillämpliga jurisdiktioner. Tills regulatoriska godkännanden erhålls och transaktionen avslutas, kommer verksamheterna att fortsätta verka självständigt.

Carnegie ser fram mot de möjligheter som partnerskapet med DNB medför. Tillsammans kommer vi att fortsätta leverera högkvalitativa investerings- och kapitalförvaltningstjänster, och utöka vår räckvidd och kapacitet över hela Norden - och bortom.

Rådgivare

Carnegie Investment Bank, Goldman Sachs och Lenner & Partners har varit finansiella rådgivare och Gernandt & Danielsson har varit legala rådgivare till de säljande parterna.

Pressen bjuds in till intervjuer i både Oslo och Stockholm.

DNB:s vd Kjerstin Braathen och CFO Ida Lerner, samt Christian Begby, chef för Carnegie Norge, kommer att vara tillgängliga för intervjuer på DNB:s huvudkontor i Oslo.

Tony Elofsson, vd för Carnegie, Alexander Opstad, chef för DNB Markets, och Håkon Hansen, chef för DNB Wealth Management, kommer att vara tillgängliga för intervjuer på Carnegies huvudkontor i Stockholm, Regeringsgatan 56.

Båda pressmötena äger rum klockan 10:00.

För mer information, vänligen kontakta:

För intervjuer i Sverige:

Emelie Friberg

Kommunikationschef Carnegie