Carnegie överlåter fastighetsverksamheten

Som ett led i det pågående arbetet att fokusera på kärnverksamheten inom ramen för de fyra affärsområdena kommer Carnegie Investment Bank AB att överlåta ansvaret för fastighetsverksamheten.

Carnegie Investment Bank AB har via ett förvaltningsavtal ansvarat för företagsledning och förvaltning av fastigheter åt fastighetsbolaget Carnegie Fastigheter Sverige AB (CFS) som ägs av ett 20-tal institutioner. CFS äger fastigheter i Stockholm, Göteborg och Malmö till ett värde av cirka 3 miljarder SEK. Ett team om sex personer, anställda av Carnegie Investment Bank, har ansvarat för verksamheten.

Tillsammans med investerarna i CFS har Carnegie beslutat att överlåta förvaltningen av fastigheterna i CFS till ett nytt företag som kommer att ägas gemensamt av investerarna i CFS och fastighetsteamet från Carnegie. Det nya bolaget kommer att ansvara för den fortsatta företagsledningen och förvaltningen av fastigheterna. I samband med överlåtelsen kommer CFS att ändra namn och hela fastighetsteamet kommer att övergå till det nya bolaget.

Carnegie kommer att tills vidare kvarstå med sin ägarandel på 1 procent i CFS. Överlåtelsen får marginella resultateffekter för Carnegie.