Carnegie Privatbank spår positivt börsår 2012

På helåret blir 2012 ett positivt börsår, spår Carnegie Privatbank i en färsk strategirapport. För den långsiktige är det nu läge att gradvis öka risken i portföljen, men på kort sikt är osäkerheten fortfarande stor, menar banken.

– Vad marknaderna väntar på är en mer trovärdig lösning på eurozonens problem. Innan en sådan är på plats är det svårt att tro på en starkare börsuppgång, säger Daniel Ljungström, chefsstrateg och investeringsansvarig på Carnegie Privatbank, och spår att osäkerheten på börserna, och därmed den höga volatiliteten, kommer att bestå ytterligare ett antal månader.

För helåret 2012 bedömer han dock att börserna utvecklas positivt. För trots att den globala tillväxten under 2012 blir svag, kommer världsekonomin inte att trilla ner i recession, enligt Carnegie Privatbanks huvudscenario.

– Bland annat penningpolitiska stödåtgärder kommer att förhindra detta. Däremot är det troligt att vi långsiktigt får en svagare trend på börserna till följd av sämre vinsttillväxt föranlett av låg global tillväxt, säger Daniel Ljungström, och påpekar att banken behåller rekommendationen ”försiktig undervikt” för aktier i en allokeringsportfölj.

För den kortsiktige investeraren rekommenderar Carnegie Privatbank defensiva sektorer såsom detaljhandel och hälsovård, samt investeringar i krediter såsom företagsobligationer, vilka man spår fortsatt kommer att ge god avkastning till en rimlig risk.

För den långsiktige bedömer banken däremot att nuvarande kvartal är en bra tidpunkt att börja öka sitt risktagande.

– Tajming är alltid svårt, så gradvis riskökning är förstås att föredra. Vi föreslår att man ökar risken genom att addera råvarubaserade tillgångar, bland annat har vi tagit en position för stigande kopparpris. Även tillväxtmarknader och annan tillväxtkänslig exponering bör gynnas i ett positivare scenario, säger Daniel Ljungström.

Vad ser du för risker på nedsidan?

– Det stora hotet mot tillväxten är riskerna i den finansiella sektorn föranlett av svaga statsfinanser som skulle kunna leda till en djupare recession.

Carnegie Privatbank erbjuder skräddarsydd finansiell rådgivning och riktar sig till förmögna privatpersoner och stiftelser. Banken har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Halmstad.