Carnegies årsstämma 2007

Nedan följer en sammanfattning av de viktigaste besluten vid årsstämman i D. Carnegie & Co AB som hölls i Stockholm idag.

Utdelning
Bolagsstämman beslutade om utdelning med 10,50 kronor per aktie. Den 3 april är avstämningsdag och utdelningen beräknas distribueras från VPC den 10 april 2007.

Förändringar i styrelsen
Bolagsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av åtta ledamöter. Omval beslutades av Christer Zetterberg (utsågs till styrelsens ordförande), Hugo Andersen, Niclas Gabrán, Anders Ljungh, Dag Sehlin, Stig Vilhelmson och Fields Wicker-Miurin. Mai-Lill Ibsen, valdes till ny styrelsemedlem. Nedan följer en kort beskrivning av hennes bakgrund.

Mai-Lill Ibsen. Född 1955. Mai-Lill Ibsen har en gedigen bakgrund inom den norska finanssektorn. Hon var CEO under 2005-2006 för NOS ASA, det norska clearinghuset som nyligen gick samman med Imarex. 2002-2005 dess var hon chef för Citigroup i Norge och 1999-2002 var hon tf CEO och finanschef i Eksportfinans ASA. Mai-Lill Ibsen är civilekonom och har en masterutbildning från Stanford Graduate School of Business. Övriga uppdrag: Mai-Lill Ibsen är styrelsemedlem i Eitzen Chemical ASA, Folketrygdfondet, Norsk Vekst ASA, UNIFOR och Anders Jahres Stiftelse. Hon är medlem av Oslo börs valberedning samt av finansutskottet i Norges cancerförening. Mai-Lill Ibsen äger inga aktier eller teckningsoptioner i Carnegie.

Ersättning till styrelsemedlemmar
Stämman beslöt att ersättningen till styrelsen skall uppgå till 4 100 000 kronor, att fördelas mellan de ledamöter som inte är anställda i Carnegie.

Val av revisor
Stämman röstade för valberedningens förslag att revisionsuppdraget ska utföras av Deloitte AB. Ersättningen för de i upphandlingen definierade bolagen föreslås uppgå enligt godkänd räkning.

Ersättning och andra anställningsvillkor för bolagsledningen
Stämman godkände styrelsens förslag till principer för ersättning och andra anställningsvillkor för bolagsledningen i Carnegie.

Aktieprogram 2008
Årsstämman godkände styrelsens förslag avseende det prestationsbaserade incitamentsprogrammet. Prestationskravet är kopplat till ökning av vinst per aktie. Programmets löptid är tre år med en maximal utspädning på 1,2 procent.

Förslag till valberedningsprocess för 2008
Inför val av styrelseledamöter, styrelseordförande och revisorer vid årsstämman 2008, föreslås att ordföranden i styrelsen kontaktar större aktieägare för att utse minst tre men högst fem företrädare från bolagets större ägare att tillsammans med honom utgöra valberedning. Styrelsens ordförande skall dock inte vara ordförande i valberedningen. Namnen på ledamöterna i valberedningen skall presenteras senast sex månader före årsstämman 2008. Fram till januari 2008 ska dock möjlighet ges för ny större aktieägare att beredas plats i valberedningen, alternativt finns möjlighet för medlem att avgå ur valberedningen. Valberedningens förslag på styrelseledamöter, styrelseordförande och revisorer skall presenteras senast en vecka efter det att bolaget offentliggjort sin bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2007, vilket planeras ske i februari 2008.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Christer Zetterberg, styrelseordförande, 08-407 35 01
Stig Vilhelmson, koncernchef, 08-676 86 01