Carnegies bolagsstämma 2005

Nedan följer en sammanfattning av de viktigaste besluten från bolagsstämman i D. Carnegie & Co AB som hölls i Stockholm idag. Utdelning Bolagsstämman beslutade om utdelning med 5,93 kronor per aktie. Den 22 mars är avstämningsdag och utdelningen beräknas distribueras från VPC den 29 mars 2005. Förändringar i styrelsen Bolagsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av nio ledamöter. Omval beslutades av Lars Bertmar (utses till styrelsens ordförande) Christer Zetterberg (avses utses till vice ordförande), Hugo Andersen, Karin Forseke, Anders Ljungh, Dag Sehlin och Fields Wicker-Miurin. B. Thor Bjorgolfsson och Niclas Gabrán valdes till nya styrelsemedlemmar. B. Thor Bjorgolfsson, född 1967. B. Thor Bjorgolfsson har en bred erfarenhet som aktiv investerare i olika branscher internationellt, exempelvis bryggeri-, läkemedels- och finansbranschen. Genom Samson Holding är Bjorgolfsson sedan 2002 en av huvudägarna i Landsbanki Islands, Islands största bank. Thor Bjorgolfsson är styrelseordförande i Burdarás och Actavis Group (tidigare Pharmaco). Han har studerat vid New York University’s Leonard N Stern School of Business. Han äger personligen inga aktier eller teckningsoptioner i Carnegie. Niclas Gabrán, född 1967. Niclas Gabrán har en bakgrund inom internationell investment banking och arbetade från 1992 till 1999 inom Goldman Sachs, främst inom Mergers & Acquisitions samt även inom investeringsverksamheten. Gabrán var Business Unit Manager och Executive Director på Goldman Sachs i Frankfurt 1998-1999. Från 1999 är Niclas Gabrán partner i Soros Private Equity Partners i London. Han är styrelseledamot i Tradedoubler AB (2000-), PolymerLatex GmbH (2003-) samt Glacier Holdings (Cablecom) (2004-). Han är civilingenjör från Tekniska Högskola i Helsingfors samt civilekonom från Svenska Handelshögskolan i Helsingfors. Gabrán äger inga aktier eller teckningsoptioner i Carnegie. Ersättning till styrelsemedlemmar Stämman beslöt att ersättningen till styrelsen skall uppgå till 3 950 000 kronor, att fördelas mellan de ledamöter som inte är anställda i Carnegie. Handel i Carnegie-aktien inom värdepappersrörelsen Bolagsstämman beslutade att, för tiden intill dess nästa ordinarie bolagsstämma hållits, de dotterbolag inom Carnegiekoncernen som bedriver värdepappersrörelse, får förvärva och avyttra aktier i Carnegie inom värdepappersrörelsen enligt de förutsättningar som anges i 4 kap 5 § lagen om värdepappersrörelse. Priset skall motsvara vid varje tid gällande marknadspris och det samlade aktieinnehavet vid varje tidpunkt får inte överstiga fem procent av samtliga aktier i Bolaget. Nomineringskommitté Bolagsstämman beslöt att uppdra åt ordföranden i styrelsen att, inför val av styrelseledamöter vid bolagsstämman 2006, kontakta större aktieägare för att utse minst tre men högst fem företrädare från bolagets större ägare att tillsammans med honom utgöra nomineringskommitté. Styrelsens ordförande skall dock inte vara ordförande i kommittén. Namnen på ledamöterna i kommittén skall presenteras senast sex månader före bolagsstämman 2006. Kommitténs förslag på styrelseledamöter skall presenteras senast en vecka efter det att bolaget offentliggjort sin bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2005, vilket planeras ske i februari 2006. För ytterligare information vänligen kontakta: Lars Bertmar, styrelseordförande, 08-58 86 90 20 Karin Forseke, CEO, 08-58 86 90 10 Birgitta Henriksson, IR, 08-676 86 39