Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2013

Finansiella data för koncernen (operativ resultaträkning)

• Rörelseintäkterna uppgick till 829 MSEK (873).
  • Kostnaderna före rörlig ersättning uppgick till 672 MSEK (768).
  • Resultatet före rörlig ersättning uppgick till 158 MSEK (105).
  • Jämförelsestörande poster har belastat resultatet om netto -10 MSEK (-68).
  • Resultatet före kreditreserveringar uppgick till 49 MSEK (-42).
  • Nettoresultatet uppgick till 43 MSEK (-71).
  • Koncernen har en stark finansiell ställning med ett eget kapital uppgående till 2,0 miljarder kronor, en primärkapitalrelation på 13,6 procent och en kapitaltäckningsgrad på 20,2 procent per den 30 juni 2013.

Verksamheten

• Ett nytt affärsområde - Wealth Management har bildats bestående av enheterna Fonder, Private Banking, Structured Finance samt Investment Strategy. Syftet är att öka samordningen inom sparandeområdet.
  • Nettoinflöde på 2,7 miljarder kronor till fondverksamheten under första halvåret 2013, vilket innebär att Carnegie fortsätter att ta marknadsandelar på den svenska fondmarknaden.
  • Carnegie genomförde flest antal aktiemarknadstransaktioner (ECM) i Norden under perioden januari – juni 2013.
  • Carnegie utnämnt till årets investmentbank i Danmark och Sverige av tidningen Euromoney.
  • Peter Lagerlöf utnämnd till årets analytiker och Carnegie tilldelades flest förstaplatser i Financial Hearings analytikerranking 2013.

Carnegie inne i en positiv trend

VD och koncernchef Thomas Eriksson kommenterar resultatet

Carnegie är inne i en positiv trend och bolaget har gjort många framsteg under 2013. Trots att marknadsläget varit fortsatt oroligt har vi lyckats förbättra resultatet i relation till andra halvåret 2012. Främst förklaras resultatförbättringen av lägre kostnader men också genom att intäkterna gradvis förbättrats inom affärsområdet Investment Banking & Securities. Courtageintäkterna har ökat och aktiviteten inom rådgivningsverksamheten inom M&A och ECM har varit hög. Fondverksamheten fortsätter att visa styrka genom att attrahera nytt kapital och vi fortsätter att ta marknadsandelar på den svenska marknaden. Verksamheterna inom Private Banking och Structured Finance är stabila men redovisar något lägre intäkter än under motsvarande period 2012.

Glädjande är också att vi får många bevis på att kunderna uppskattar våra tjänster och Carnegie har den senaste tiden fått ett flertal utmärkelser. Euromoney utnämnde Carnegie till bästa investmentbank i Danmark och i Sverige, i Financial Hearings analytikerranking fick Carnegie flest förstaplatser och Söderberg & Partners utnämnde Carnegie till årets arrangör av strukturerade produkter, för att bara nämna några.

Resultatförbättringen innebär inte att vi är nöjda – det finns fortfarande potential att effektivisera och minska kostnaderna, framförallt på supportsidan. Lika viktigt är att lägga stor kraft på att stärka erbjudandet, förbättra distributionen och selektivt rekrytera nya medarbetare. Vi har redan stärkt organisationen genom ett antal seniora rekryteringar under sommaren: nya analytiker, mäklare, investment bankers samt en ny chef för enheten Investment Strategy.

Vi har en uttalad ambition om att öka tillväxttakten inom sparandeområdet. Genom att organisatoriskt samordna verksamheterna inom Fonder, Private Banking, Structured Finance och Investment Strategy i ett gemensamt affärsområde under benämningen ”Wealth Management” skapar vi ännu bättre förutsättningar att växa och ta tillvara kunskap och kompetens i de olika enheterna.

Marknadsutvecklingen inom finansbranschen är svår att prognostisera men givet det vi ser just nu finns bra förutsättningar för ett starkt andra halvår 2013; vi har en bra pipeline för M&A, ECM och DCM- transaktioner, vi ser att kunderna inom institutionell aktiehandel är mer aktiva och värdet på Carnegies förvaltade kapital ökar.

Vår framgång och lönsamhet bestäms av hur väl vi lyckas att betjäna våra kunder. Vi gläds åt all positiv respons som vi fått från kunder under första halvåret 2013, men är samtidigt ödmjuka inför uppgiften som väntar. Carnegie är en finansiell kunskapsbank och vi ska alltid göra vårt yttersta för att vägleda våra kunder till bättre affärer.

Thomas Eriksson

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Koch, kommunikationschef, telefon: 073-417 86 39, e-post: andreas.koch@carnegie.se

Carnegie är en ledande oberoende investmentbank med nordiskt fokus. Carnegie skapar mervärde för institutioner, företag och privatkunder inom områdena värdepappershandel, investment banking, private banking och kapitalförvaltning. Antalet medarbetare uppgår till cirka 700, fördelat på kontor i sju länder.