Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2011

• Carnegie har fortsatt att stärka sin marknadsposition:
    • Fortsatt stärkt position inom värdepappershandel.
    • Stark orderstock inom transaktionstjänster.
    • Ökat antal diskretionära mandat inom Private Banking.
    • Inflöde till Carnegie Fonder.
    • Carnegie topprankad inom Private Banking i en undersökning gjord av Euromoney.
  • Finansiella data för koncernen:
    • Intäkterna uppgick till 500 (557*) MSEK. Minskningen är hänförlig till avvecklad verksamhet och lägre intäkter inom Investment Banking.
    • Kostnaderna före kreditreserveringar uppgick till 465 MSEK (504*). Jämförelsestörande poster har ökat kostnaderna med 11 MSEK (0).
    • Resultat före kreditreserveringar uppgick till 34 MSEK (54*). Justerat för jämförelsestörande poster uppgick resultatet före kreditreserveringar till 45 MSEK (54*).
    • Periodens resultat uppgick till 24 MSEK (109*).
    • Carnegie förvaltar ett kapital om cirka 110 miljarder kronor.
    • Stark finansiell ställning med ett eget kapital uppgående till 2,5 miljarder kronor och en kapitaltäckningsgrad på 20 procent, samt en primärkapitaltäckningsgrad om 15 procent vid utgången av kvartalet.

*)       Pro forma 2010: Inkluderar resultat från HQ Bank och HQ Fonder.

VD-ord

Carnegie står stabilt på en avvaktande marknad

Inledningen av 2011 har präglats av dramatiska händelser i omvärlden med konflikter i Mellanöstern och Nordafrika, naturkatastrofer i Japan och fortsatta ekonomiska problem för flera EU-länder. Dessa faktorer påverkar investerarnas aktivitet och riskvillighet och därmed också Carnegie.

Carnegies resultat präglas delvis av det avvaktande marknadsläget med relativt låga intäkter inom företagsaffärer, samtidigt som Private Banking och Fonder rapporterar stabila intäkter. Carnegies intäkter inom Securities och Investment Banking har en stark korrelation till marknaden för aktiemarknadstransaktioner. Integrationen av höstens förvärv fortsätter under hela året och än så länge är synergierna endast delvis realiserade.

Vi kan dock glädja oss åt att Carnegie står stabilt på marknaden med ökande andelar av den courtagedrivna handeln och vi har en bra orderstock inom ECM och M&A-transaktioner. Vår fondverksamhet fortsätter att utvecklas väl och vi har ökat aktiviteten avseende marknadskommunikation i syfte att lyfta fram våra aktivt förvaltade fonder. Private Banking har haft ett stabilt kvartal med ett ökat inflöde av diskretionära mandat och blev dessutom topprankat i en undersökning av magasinet Euromoney i början av året.

Carnegie har en unik plattform som den ledande oberoende investmentbanken i Norden. Vi har stärkt vår position och även om mycket återstår att göra så finns det många faktorer som innebär att vi kan se framtiden an med tillförsikt.

Frans Lindelöw

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Koch, kommunikationschef,

Telefon: 073-417 86 39, e-post: andreas.koch@carnegie.se

Carnegie är en ledande oberoende investmentbank med nordiskt fokus. Carnegie skapar mervärde för institutioner, företag och privatkunder inom områdena värdepappershandel, investment banking, private banking och kapitalförvaltning. Antalet medarbetare uppgår till cirka 900, fördelat på kontor i åtta länder.