Förändringar i ledningsgruppen

Carnegie Investment Bank AB har förstärkt ledningsgruppen med följande personer från och med den 25 november 2008:

• Peter Baekgaard, ansvarig för affärssegmentet Securities (även ansvarig för Securities i New York)

• Peter Bäärnhielm, ansvarig för affärssegmentet Investment Banking (även ansvarig för Investment Banking i Sverige)

• Claes Johan Geijer, ansvarig för affärsområdet Private Banking (även ansvarig för Private Banking i Luxemburg)

Sedan tidigare ingår Mikael Ericson, VD samt övergripande ansvarig för affärsområdet Securities/Investment Banking, Steinar Lundstrøm, chef för affärsområdet Asset Management, Kristina Schauman, CFO, och Anders Karlsson, CRO, i ledningsgruppen. I och med att Carnegie och Max Matthiessen är separata bolag är inte Christoffer Folkebo, VD för Max Matthiessen, längre med i Carnegies ledningsgrupp.

”Efter en mycket turbulent tid kan vi nu fokusera på affärsverksamheten. Det innebär bland annat att ledningsgruppen förstärks med tre personer samtidigt som ett antal nyckelpersoner har ombetts lämna Carnegie. Som en konsekvens av att Carnegie Investment Bank och Max Matthiessen nu agerar som självständiga bolag, är Private Banking återigen ett eget affärsområde. Arbetet med riskreducering har intensifierats under den senaste perioden och kostnadsbesparingsprogrammet återupptas nu”, säger Mikael Ericson, VD i Carnegie Investment Bank AB.