Försäljning av Carnegies kapitalförvaltning i Finland

Carnegie Asset Management har ingått avtal om att sälja kapitalförvaltningen i Finland till Evli Bank, samtidigt som Evli Bank tar över Carnegies distribution av fonder i Finland. Den finska kapitalförvaltningen har 15 anställda och genererade intäkter motsvarande cirka 5 procent av de totala intäkterna inom Carnegie Asset Management under 2008. Samtliga anställda kommer att gå över till Evli Bank. – Den affärsmässiga logiken i denna transaktion är betydande för alla parter. Verksamheten i Finland är koncentrerad till räntefonder som primärt säljs lokalt. Därav finns det begränsade synergier med Carnegies kapitalförvaltning i övriga nordiska länder, säger Frans Lindelöw, Vd och koncernchef i Carnegie Investment Bank. – Avyttringen möjliggör en fortsatt distribution av Carnegies fondprodukter i Finland genom Evli Bank, till fördel för både våra klienter och för Carnegie. Vi får en mer fokuserad verksamhet samtidigt som vi bibehåller vår nordiska försäljning, säger Steinar Lundström, Chef för affärsområdet Asset Management. Carnegies verksamhet inom affärsområdena Securities och Investment Banking i Finland påverkas inte av avyttringen. Transaktionen medför en realisationsvinst för Carnegie på 2-3 miljoner Euro och kräver godkännande hos finska Finansinspektionen. Affären väntas vara genomförd innan årsskiftet.