Frans Lindelöw ny VD och koncernchef i Carnegie

Styrelsen i Carnegie Investment Bank AB har utsett Frans Lindelöw till ny VD och koncernchef. Frans Lindelöw kommer att tillträda till hösten.

Frans Lindelöw kommer från Nordeakoncernen där han senast varit chef för den svenska verksamheten och medlem av koncernledningen. Dessförinnan var han chef för Nordea Securities. Tidigare befattningar inbegriper Head of European Equities för HSBC i London och Stockholm, Vice President Derivaties Sales för Salomon Brothers i London och Head of Equity Sales för Handelsbanken i New York.

– Frans Lindelöw har rätt bakgrund och erfarenhet för att leda Carnegie framöver. Han är en erfaren och tillväxtorienterad ledare som framgångsrikt har byggt upp verksamheter i och utanför Sverige och tagit dem till nya positioner på marknaden, säger Arne Liljedahl, styrelseordförande i Carnegie.

– Carnegie är ett imponerande företag med duktiga medarbetare och ett i grunden mycket starkt varumärke. För mig är det en fantastisk möjlighet att få vara med och utveckla Carnegie framöver när bolaget nu går in i en ny fas, säger Frans Lindelöw, blivande VD för Carnegie.

Niklas Johansson kvarstår som VD för Carnegie till dess att Frans Lindelöw tillträder.

Arne Liljedahl, styrelseordförande, telefon 08-676 87 03

Andreas Koch, informationschef, telefon 073-417 86 39, e-post andreas.koch@carnegie.se

Carnegie Investment Bank AB (publ) är en ledande oberoende investmentbank med nordiskt fokus. Carnegie skapar mervärde för institutioner, företag och privatkunder inom områdena värdepappershandel, investment banking, kapitalförvaltning och private banking. Antalet medarbetare uppgår till cirka 750, fördelat på kontor i åtta länder.