Globala investerare värderar Carnegies analys högst!

Carnegies kunskap om nordiska aktier står högst i kurs bland globala institutionella investerare. Det framgår av den årliga undersökningen Institutional Investors All-Europe, där större institutioner i USA och Europa rankar europeiska analyshus.

Carnegies strategiska investeringar i analyskraften kring nordiska aktier fortsätter att stärka förtroendet hos internationella investerare. Investmentbanken uppreprar fjolårets topplacering och rankas åteigen högst bland europeiska analyshus aveeende nordisk aktieanalys.

Detta bekräftas i resultatet av den årliga undersökningen All-Europe Research Team, som genomförs på uppdrag av det internationella affärsmagasinet Institutional Investor. Resultaten baseras på svar från över 2 200 investerare fördelat på närmare 900 institutioner. Tillsammans förvaltar institutionerna cirka 5 triljoner US-dollar i europeiska värdepapper.

- Vi ser ett ökat investeringsintresse för den nordiska aktiemarknaden bland internationella investerare. Det är därför glädjande att vår starka analyskapacitet, globala räckvidd och vårt nordiska fokus får ett allt starkare erkännande på de globala marknaderna, säger Henric Falkenberg, chef för Securities inom Carnegie Investment Bank.

Carnegie har idag ett femtiotal analytiker som följer närmare 350 nordiska bolag och deras marknader. Med en väletablerad internationell försäljningsorganisation, tillsammans med topprankad analys och aktieexekvering, är Carnegie väl positionerad för att möta det ökande globala intresset för nordisk aktiemarknad.

Henric Falkenberg, Chef Carnegie Securities

Rickard Buch, Kommunikationschef
Telefon: +46 734 17 91 01

Carnegie skapar mervärde för institutioner, företag och privatkunder inom områdena Securities, Investment Banking, Private Banking. Antalet medarbetare uppgår till cirka 600, fördelat på kontor i sju länder.