Kommuniké från extra bolagsstämma

Nedan följer en sammanfattning av de viktigaste besluten vid den extra bolagsstämman i D. Carnegie & Co AB som hölls i Stockholm idag.

Förändringar i styrelsen
Bolagsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av sex ledamöter. Det beslutades att Mai-Lill Ibsen skall kvarstå i styrelsen. Björn C Andersson, Anders Fällman, Jan Kvarnström, Catharina Lagerstam, och Patrik Tigerschiöld har valts till nya styrelseledamöter. Anders Fällman har valts till styrelseordförande och Jan Kvarnström till vice styrelseordförande.

Ersättning till styrelsemedlemmar
Bolagsstämman beslutade att arvode skall utgå till styrelsens ledamöter enligt vad som beslutades på årsstämman 2007, dock att arvodet till nyvalda styrelsemedlemmar skall justeras pro rata i förhållande till den återstående mandattiden.

Förändringar i Aktieprogram 2008
Bolagsstämman beslutade att ge styrelsen i uppdrag att närmare utreda hur Aktieprogram 2008 bör justeras med hänsyn till de omständigheter som Folksam hänvisar till i kallelsen till den extra bolagsstämman.

Ny prövning av godkännande av beslut om allokering i Carnegies vinstdelningssystem
Bolagsstämman beslutade att beslutet vid den extra bolagsstämman den 23 augusti 2007 om godkännande av beslut om allokering i bolagets vinstdelningssystem skall kvarstå i dess nuvarande utformning.

Justering av instruktion för valberedning
Bolagsstämman beslutade att fastställa att ledamöter till valberedningen skall utses enligt följande.

Bolagsstämman uppdrar åt ordföranden i styrelsen att inför val av ordförande vid stämman, styrelseledamöter och styrelseordförande, samt beslut om ersättning till styrelsen vid årsstämman 2008, eller i förekommande fall vid extra bolagsstämma dessförinnan, utse lägst tre och högst fem ledamöter att jämte ordföranden utgöra valberedning. Till ledamöter att jämte styrelseordföranden utgöra valberedningen skall utses representanter för de större aktieägarna. Med större aktieägare kan även avses en grupp av aktieägare som genom överenskommelse är varaktig och som intar gemensam hållning genom samordnat utövande av rösträtten.

Styrelsens ordförande skall ej vara ordförande i valberedningen. Intill dess valberedningen inom sig valt en ordförande skall styrelsens ordförande vara sammankallande. Namnen på ledamöterna skall offentliggöras omedelbart efter det att valberedningen utsetts eller, i förekommande fall, efter förändring av valberedningen.

Fram till och med januari 2008 skall eventuell ny större aktieägare beredas plats i valberedningen och eventuella andra ändringar av sammansättningen ske på grund därav. Förändringar av valberedningens sammansättning beslutas av styrelsens ordförande.