Sveriges förmögna avvaktande till börsen

Sveriges rika räknar med sidledes utveckling på Stockholmsbörsen det närmaste halvåret – och sätter i stället hoppet till företagsobligationer, enligt en färsk undersökning från Carnegie Privatbank.

Undersökningen baseras på svar från mer än 500 kunder inom Carnegie Privatbank, som erbjuder kapitalförvaltning till några av Sveriges mest förmögna privatpersoner.

Av resultaten framgår tydligt att Sveriges rika för närvarande har en negativ inställning till konjunktur och börsen. 60 procent tror att det kommer att dröja mer än ett år innan konjunkturen förbättras, samtidigt som 50 procent spår att Stockholmsbörsen fortsätter att utvecklas sidledes (+/- 5 procent) det närmaste halvåret.

– På kort sikt är osäkerheten på aktiemarknaderna fortfarande stor, vilket återspeglas i svaren, konstaterar Mikael Pauli, chef för Carnegie Privatbank.

Trots oroliga tider ser kunderna dock inget större behov av att vikta om portföljen, till exempel öka andelen räntepapper på bekostnad av aktier. Två tredjedelar säger sig vara nöjda med sin nuvarande fördelning, visar undersökningen.

– De senaste åren har allt fler byggt mer väldiversifierade portföljer. I Sverige har vi länge haft en aktiecentrerad kultur, men nu ser vi att inslagen av exempelvis företagsobligationer, hedgefonder och råvaror ökar. Det ger större trygghet och stabilitet under skakiga perioder, säger Mikael Pauli, och fortsätter:

– Av företagsobligationer förväntar vi oss ”börslik” avkastning de kommande tolv månaderna – men till lägre risk. Jag är inte förvånad att våra kunder i undersökningen pekar ut just detta tillgångsslag som det mest attraktiva komplementet till aktier för att balansera risken i portföljen.

Men det finns också ljuspunkter på aktiemarknaderna, enligt de rika. Nästan hälften tror att tillväxtmarknaderna, och då i synnerlighet Kina och Indien, kommer att ge bäst avkastning av världens börser under det närmaste året.

– När återhämtningen väl kommer blir den troligtvis kraftfullt. Då gynnas sannolikt marknader som varit mycket nedpressade, som just många tillväxtmarknader, säger Mikael Pauli.

Undersökningen genomfördes under perioden 8-15 december 2011. Antalet svarande var 510 stycken. Sammanställningen av rådata finns bifogat.

Carnegie Privatbank erbjuder skräddarsydd finansiell rådgivning och riktar sig till förmögna privatpersoner och stiftelser. Banken har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Halmstad.

Mikael Pauli, Chef Carnegie Privatbank, 073-417 92 29, mikael.pauli@carnegie.se