Thomas Eriksson ny VD och koncernchef i Carnegie

Thomas Eriksson har mer än 20 års erfarenhet av verksamheter inom kapitalförvaltning och långsiktigt sparande och kommer närmast från Swedbank Robur där han är VD och medlem av Swedbanks affärsledning.

Thomas Erikssons tidigare befattningar inbegriper chef för SEB Private Banking, chef för SEBs respektive Nordeas kapitalförvaltning i Sverige samt ansvarig för sparandeområdet inom Nordea-koncernen. Thomas Eriksson kommer att tillträda sin tjänst under hösten.

– Thomas Eriksson har rätt bakgrund och erfarenhet för att leda Carnegie i nästa fas. Han är en erfaren och tillväxtorienterad ledare som framgångsrikt har byggt upp verksamheter inom kapitalförvaltning och private banking. Uppdraget för Thomas är att leda Carnegie mot ökad effektivitet och samtidigt positionera företaget för framtida tillväxt inom såväl sparandeområdet som investment banking, säger Arne Liljedahl, styrelseordförande i Carnegie.

– Carnegie är ett spännande företag med drivna och erfarna medarbetare och med ett starkt varumärke. Bolaget är inne i en förändringsfas som innebär både effektiviseringar och nysatsningar. Jag ser fram emot att få vara med och utveckla Carnegie-koncernen kommande år, säger Thomas Eriksson.

Carnegies nuvarande VD och koncernchef Frans Lindelöw kommer därmed att lämna sin tjänst och fram till dess att Thomas Eriksson tillträder kommer Pia Marions, nuvarande CFO på Carnegie, att tjänstgöra som VD och koncernchef.

För mer information, vänligen kontakta:

Arne Liljedahl, styrelseordförande, kontakt via

Andreas Koch, kommunikationschef, telefon 073-417 86 39, e-post: andreas.koch@carnegie.se

Carnegie är en ledande oberoende investmentbank med nordiskt fokus. Carnegie skapar mervärde för institutioner, företag och privatkunder inom områdena värdepappershandel, investment banking, private banking och kapitalförvaltning. Antalet medarbetare uppgår till cirka 800, fördelat på kontor i åtta länder.