Tony Elofsson utsedd till ny vd för Carnegie

Tony Elofsson har utsetts till vd i Carnegie Holding AB och i Carnegie Investment Bank AB. Han tillträder sin nya position i mitten av april och ersätter då Björn Jansson som slutar på egen begäran efter att ha varit Carnegies vd sedan 2015.

Tony Elofsson har en lång erfarenhet av finansiell rådgivning, och att arbeta såväl över hela Norden som internationellt. Tony Elofsson anställdes på Carnegie 2002 och är idag nordisk chef för affärsområdet Investment Banking, dessförinnan var han chef för Equity Capital Markets. Under många år var Tony placerad i London men arbetar idag i Stockholm.  Tony är 50 år, har en examen från Handelshögskolan i Stockholm och har jobbat i finansbranschen sedan mitten på 90-talet.

– Jag är mycket motiverad av möjligheten att fortsätta utveckla Carnegie inom Investment Banking, Securities, Private Banking och Asset Management men fortsatt också få jobba direkt med våra fantastiska kunder, säger Tony Elofsson. Carnegie är ett exceptionellt företag byggt av duktiga medarbetare och jag ser fram emot att tillsammans arbeta för att utveckla nya affärsmöjligheter som ska ta Carnegie in i framtiden.

– Jag är mycket glad över att Tony har accepterat rollen som vd för Carnegie. Han har en gedigen erfarenhet av finansiell rådgivning och har under flera år som chef och ledare visat att han behärskar de affärsmässiga utmaningarna och har djup förståelse för vår företagskultur som är grunden till Carnegies framgångar, säger Anders Johnsson, styrelseordförande för Carnegie

– Jag vill först och främst rikta ett stort tack till Björn för hans fantastiska insats genom åren. Han har varit instrumentell för bolagets framgång under dessa år. Bolaget står nu starkt rustat inför framtiden inte minst på grund av att Carnegie genom åren lyckats attrahera de absolut skickligaste medarbetarna i branschen. Tony Elofsson, med lång erfarenhet på Carnegie, har arbetat sida vid sida med Björn i många år och jag är säker på att han kommer lyckas i sin nya roll, säger Harald Mix, Partner på Altor och styrelseledamot i Carnegie.

Björn Jansson, som kvarstår som vd fram till mitten av april, kommer därefter att fortsätta arbeta på Carnegie men i en friare roll med fokus på kunder och affärer. Han kommer även kunna avlasta Tony och inledningsvis hjälpa till så att Tony kommer in i sin nya roll på ett bra sätt. Under de åtta år som Björn varit vd har Carnegie fördubblat sin omsättning med väldigt god lönsamhet och cementerat sin roll som marknadens mest uppskattade Investmentbank.

– Jag vill rikta ett stort tack till Björn Jansson som under åtta år mycket framgångsrikt har lett och utvecklat Carnegie till den marknadsledande position vi har idag. Jag är särskilt glad över att Björn har accepterat en fortsatt roll inom Carnegie så att vi och våra kunder även i framtiden har tillgång till hans breda kunskap om finansiella marknader och att vi kan fortsätta att nyttja hans långa erfarenhet av att driva och utveckla en Investmentbank, säger Anders Johnsson, styrelseordförande för Carnegie

– Vi har de senaste 15 åren byggt Carnegie till att bli ett finansiellt mycket framgångsrikt bolag, en resa där Altor som aktiva ägare spelat en viktig roll. Men ännu stoltare är jag över våra kunders uppskattning vilket inte minst syns i de kundmätningar som görs. Skälet till den finansiella framgången och kundernas uppskattning är en och densamma: våra medarbetares fantastiska insatser. Jag ser fram emot att fortsätta jobba med dem och stötta Carnegie framöver, säger Björn Jansson.

Emelie Friberg, Kommunikationschef

emelie.friberg@carnegie.se