(Debattartikel) Företag "gräddfil" för migranter

Report this content

Det är viktigt att snabbt integrera nyanlända i samhället, det är alla överens om. Och det viktigaste är att snabbt ge dem arbete, och integrera dem på arbetsplatsen.

Vi som företagare kan genom ett medvetet integrationsprogram snabba på migranters integration i samhället.

Här har vi på Carolines Kök gjort en resa som vi gärna vill dela med oss.

Forskarna hävdar att det är viktigare att personer med olika bakgrund möts på arbetsplatsen än att de bor grannar. Grannar kan man lätt undvika men alla måste förhålla sig till sina arbetskamrater, och det är vanligare att vänskapsband knyts mellan svenskfödda och invandrare än i uppblandade bostadsområden, enligt forskning som nyligen publicerades i Svenska Dagbladet.

Attityden till invandrare blir mer tolerant och attityden till invandring mindre kritisk.

Ett bra integrationsprogram på arbetsplatsen ger också den nyanlände en bra skjuts in i det svenska samhället, hjälper snabbt till med språk och kulturell förståelse.

Vissa stora företag är föregångare med detta, men många små och medelstora företag har svårt med resurser, det saknas tid och insatserna blir händelsestyrda. Vi vet, vi har själva varit där.

På Carolines Kök är vi i dag 80 anställda, varav 65 migranter från 16 länder. Vi har varit ett snabbväxande företag, med stort behov av ny arbetskraft. Rekrytering har ofta skett i redan anställdas bekantskapskrets och på så sätt har Carolines kök ofta varit den första arbetsplatsen för många i Sverige. Det har alltid varit viktigt att medarbetarna känner sig trygga och trivs hos oss. Därför har vi under många år också genomfört trivsel undersökningar för att identifiera var vi behöver gör extra insatser för att öka trivseln. Vi har inte haft något särskilt program för detta utan ofta improviserat.

Nu planerar vi att ta nästa steg och mera uttalat utse interna tolkar, genomföra språkundervisning på arbetstid, färgkodning, bilder och illustrationer för beskrivning av rutiner, tydliga befordringsförebilder, success stories, och ett allmänt kulturarbete där tonvikten ligger på såväl integration som att positivt framhålla de olika kulturerna på arbetsplatsen.

Ett exempel är att grupper med olika nationaliteter får möjlighet att presentera sin kultur och mat inför de andra landsgrupperna vid samkväm på arbetsplatsen.

Med de erfarenheter vi har är vi övertygade om att även små och mellanstora företag har möjlighet att bjuda både samhälle och migranter på lite av en ”gräddfil” in i det svenska samhället.

Cecilia Arneving, VD, Carolines Kök