Fixa egna glasunderlägg som bevarar dina möbler

Report this content

Möbler kan vara tidlösa men tyvärr slits de lätt. Bord är extra utsatta och ett sätt att skydda möblerna är att använda underlägg. Formgivaren och bloggaren Sofia Brolin fortsätter under 2014 att samarbeta med limtillverkaren Casco och visar exempel på hur det går att skapa personliga glasunderlägg.

Inredning har för många svenskar blivit en livsstil, men när nytt ska in åker ofta gammalt ut. Enligt statistik från TNS Sifo Orvesto Konsument lägger svenskarna över 21 miljarder per år på heminredning och möbler*. Ett sätt att vårda möbler och miljön, men även skapa egna inredningssaker är att göra underlägg med önskade mönster eller motiv.

– Jag vill inspirera till mindre slit och släng. Ett bord kan du skydda från onödigt spill genom att fixa personliga underlägg för glas eller flaskor. Det är bara fantasin som sätter gränser för hur underläggen ska se ut. Mitt tips är att hitta böcker på loppisar. Vill du inte använda böcker kan du bläddra i tidningar, använda tapeter, tjockare presentpapper, mönstrade pappersark eller ett foto, säger Sofia Brolin, formgivare och bloggare.

Ett lim för hem och kontor är Casco RX Aqua. Det vattenbaserat foto- och papperslimmet har använts för att skapa glasunderläggen.

– Fördelen med RX Aqua är att det är transparent, luktfritt och skrynklar inte pappret. Den har inbyggd spridare som lätt fördelar limmet, vilket passar bra för materialen som vi använt för att skapa glasunderläggen. Stryk ut lim med ett jämt lager över hela skivorna och lägg sedan på din pappersbit samt gnugga försiktigt så att hela pappret fäster ordentligt, säger Lena Eliasson, Product Manager på Casco.

Med Cascos ”Gör-det-själv”-guider går det enkelt att fixa saker på egen hand. Under det första halvåret av 2014 kommer Casco tillsammans med Sofia Brolin att fortsätta ta fram pysseltips månadsvis.

Pysseltipset finns som bifogad PDF och på www.casco.se/pyssel

Bilder på pysseltipsen för publicering finns på Flickr: www.flickr.com/cascocraft

*Svensk Direktreklam har gjort en kartläggning av inredningsbranschen baserad på statistik från TNS Sifo Orvesto Konsument.

För mer information kontakta:
Emma Strand, Marknadsansvarig Retail, Casco Schönox Sweden AB
Telefon: 070-929 70 90 E-post: strand.emma@se.sika.com

Casco, ett varumärke inom Casco Schönox Sweden AB, är Nordens största tillverkare och leverantör av lim, och har även en stark position inom fogmassor, spackel samt produkter för montering av keramik. Sedan 1928 har Casco tagit fram produkter som förenklar för både proffsanvändaren och för konsumenter som väljer att göra jobbet själv. Casco är idag totalleverantör inom byggförnödenheter och samtliga produkter är miljödeklarerade samt kvalitetssäkrade.

Taggar: