Ge din garderob ett vårlyft genom att pimpa dina galgar

Report this content

Att dekorera sina galgar kan göra underverk i garderoben. Varför inte göra detta i samband med rensning eller byte från vinter- till sommargarderob. Materialet hittar du bland utgallrade kläder, oanvända accessoarer och i syskrinet. Tillsammans med formgivaren och bloggaren Sofia Brolin visar Casco hur man gör sina egendesignade galgar.

Konsumtionen av textilier i Sverige har ökat med 40 procent under det senaste decenniet enligt SMED (2011). Samma studie visar att det konsumeras mer än 15 kilo textilier per person och år, vilket blir ungefär 132 000 ton per år. Av alla textiler går endast cirka åtta kilo textiler till förbränning per år, vilket betyder att mer än hälften av textilierna som konsumeras varje år går ner i soppåsen och förbränns. Endast tre kilo av textilierna går till återanvändning, medan resterande fyra kilo lagras i exempelvis i garderober.

– Vi vill inspirera våra konsumenter till en hållbar livsstil och det gör vi genom att lära ut hur man lagar och återanvänder utan att köpa nytt. Att till exempel pimpa galgar är ett sätt att återuppliva en trött garderob utan att behöva köpa nya kläder, säger Lena Eliasson, Product Manager på Casco.

Dekorera dina galgar med olika accessoarer

För att dekorera dina galgar behövs; galgar av trä, bollfrans, band, paljetter, pärlor, gamla accessoarer, dragkedjor och knappar.

Ett lim som passar väldigt bra att snabbt limma ihop olika material såsom av plast, metall, trä, tyg, keramik, kartong och filt är Casco Expresslim. Det rinner inte och är bra för limning av lodräta ytor. Härdar på några sekunder. Limma på detaljerna direkt på galgen genom att pensla på ett tunt lager Casco ExpressLim på ena ytan. Limmet torkar snabbt så ta en detalj i taget.

– Ett tips är att genomföra en garderobsrensning i samband med att du dekorerar dina galgar. För att skapa ett helt nytt intryck kan du även måla galgarna innan du börjar dekorera, säger formgivaren och bloggaren Sofia Brolin.

• Börja med att fundera varför du behöver rensa. Är det för att ha färre kläder, byta säsong eller för att skapa mer utrymme?  Alla skäl är lika rätt men det är bra att ha klart för sig innan man sätter ingång.

• Gör sedan plats för sortering och för att hänga samman nya looker. Använd till exempel säng, garderobsdörrar och golv.

• Rensa ut plagg och accessoarer som inte längre passar eller är trasiga. Skänk hela kläder till second hand eller byt med dina vänner. De trasiga plaggen och accessoarer kan du använda som dekorationsmaterial till galgarna.

• Återstående plagg sorterar du lättast genom att färgkoordinera. Tillhör du dem som har mycket svart, bryt då av med färgade plagg emellan.

• Passa på att prova olika nya kombinationer och looker. För att göra detta smidigast ha en spegel nära till hands och även skor samt accessoarer för att se de nya lookerna i sin helhet. Låt gärna en vän hjälpa till med de olika kombinationerna.

• Kom ihåg att inget plagg ser roligt ut ostruket, så ha därför ett strykjärn igång under tiden du går igenom garderoben. Använd strykbrädan för att sortera och vika.

• Att rensa och städa garderoben tar lite tid, så se till att ha något som fyller på din energi och glöm inte musik.

Pricken över i:et blir att hänga in plaggen på de nya pimpade galgarna som kan få det tråkigaste plagget att lysa upp din garderob.

Pysseltipset finns som bifogad PDF och på www.casco.se/pyssel

Bilder på pysseltipsen för publicering finns på Flickr: www.flickr.com/cascocraft

För mer information kontakta:
Emma Strand, Marknadsansvarig Retail, Casco Schönox Sweden AB
Telefon: 070-929 70 90 E-post: strand.emma@se.sika.com

Casco, ett varumärke inom Casco Schönox Sweden AB, är Nordens största tillverkare och leverantör av lim, och har  även stark position inom fogmassor, spackel samt produkter för montering av keramik. Sedan 1928 har Cascos tagit fram produkter som förenklar för både proffsanvändaren och för konsumenter som väljer att göra jobbet själv. Casco är idag totalleverantör inom byggförnödenheter och samtliga produkter är miljödeklarerade samt kvalitetssäkrade.

Taggar: