Den nya trenden: betting utan konto

Report this content

Möjligheten att betta utan spelkonto är en snabbt växande och banbrytande trend bland bettingsidor under 2018. Från att spelare har behövt uthärda långa och krångliga processer vid registrering och utbetalning, till att nu kunna utföra alla transaktioner direkt på bara några minuter, är detta en ytterst attraktiv för att inte tala om efterlängtad förbättring. Dock skapas det ett konto i bakgrunden och alla uppgifter som spelbolaget behöver för kommande regleringen följer med automatiskt.

Ett utav de större besvären som spelare på bettingsidor under en lång tid behövt handskas med är kontoregistrering. Oftast är detta en lång och krånglig process. Inte bara kräver det ett unikt användarnamn tillsammans med ett lösenord som man sedan måste komma ihåg, utan även utlämnandet av personliga uppgifter såsom e-postadress, telefonnummer och ID-handling för att spelbolaget ska kunna bekräfta spelarens identitet. Även uttag av vinstpengar involverar oftast flera steg att tråckla sig igenom med olika personuppgifter som ska lämnas in, vilket resulterar i flera dagar eller ibland till och med veckor innan pengarna ligger på ens bankkonto. Men nu med den nya funktionen att kunna spela utan något konto, som under 2018 införts i rask takt hos en mängd spelbolag, är dessa krångligheter ett minne blott.

I bakgrunden sker dock en hel del saker när du friktionsfritt loggar in hos spelbolaget, och dina uppgifter utväxlas till detta. Det finns nämligen krav i kommande reglering på att spelbolaget måste ha en del uppgifter om dig för att du exempelvis ska kunna exkludera dig och för att minska risken för pengatvätt.

Hur det fungerar

Betting utan konto innebär, precis som det låter, avlägsnandet av allt vad gäller konto på bettingsidan ifråga. Istället är det enda som krävs för att komma igång och betta en insättning, som görs direkt via BankID. Efter att man valt sin insättning på bettingsidan, verifierar man helt enkelt transaktionen samt ens identitet via ens internetbank med hjälp av BankID. På så vis behöver inga personliga uppgifter lämnas in, och det hela är klart på bara någon minut. Även uttagen är minst lika snabba och smidiga, då allt som krävs är en signering av ens uttagsbegäran genom BankID, varefter pengarna finns på ens bankkonto inom endast 15 minuter. Eftersom att all verifikation görs via BankID behöver spelaren alltså inte ge ut några som helst känsliga uppgifter till spelbolaget. Kontolös betting är därför inte bara snabbare och smidigare utan även säkrare.

Möjligheten till betting utan konto introducerades till spelbolag av företaget Trustly i början på året. I processen är det alltså Trustly som fungerar som en mellanhand mellan spelbolaget och banken. Ingen registrering hos Trustly krävs, utan de används endast som transaktionstjänst av spelbolaget ifråga. Trustly tar därför heller inte del av ens BankID-uppgifter eller andra uppgifter. Hittills är Trustly överlägset den vanligaste betaltjänsten som används av spelbolag, men andra bolag såsom Entercash har också börjat erbjuda tjänster i samma stuk.

Fastän själva registreringen av ett konto försvinner med kontolös betting, skapas ändå ett virtuellt konto i bakgrunden på bettingsidan i och med att spelaren gör sin insättning. Detta är för att material såsom spelsaldo och bets fortfarande ska vara säkrade. Om man till exempel av misstag skulle stänga ner sidan eller webbläsaren som man spelar på, kommer allt detta att finnas kvar när man återvänder. Smidigheten med kontolös betting innebär också betydligt mer rörlighet. Med insättning och uttag direkt via BankID kan man med enkelhet betta när som helst var som helst; på datorn, mobilen eller någon annan enhet, samt före eller under en match. Dessutom ger det möjlighet att enkelt växla mellan olika bettingsidor då ingen inloggning krävs. Vad gäller bonusar har en del uttryckt oro över att avsaknaden av kontoregistrering skulle medfölja en avsaknad av bettingbonusar. Så är dock inte fallet. Betting utan konto ger tillgång till precis samma utbud bonusar som med konto, inklusive välkomstbonus. Det enda som tas bort är själva spelkontot i sig, och alla besvär kopplade till det.

Hos jämförelsesidan BettingFeber.se kan du kolla in hela utbudet av spelbolag som erbjuder kontolöst spelande.

En förbättring på alla vis

Allt som allt är betting utan konto både snabbare, smidigare och säkrare än med konto. Framförallt ger det spelaren mer tid och energi till det viktigaste: själva spelandet. Mer om betting utan konto och annat bettingrelaterat finns att ta del av på bettingfeber.se, den bästa portalen för allt som handlar om betting.

mail@bettingfeber.se

BettingFeber.se är en jämförelsesida som fokuserar på att ge dig så mycket information om alla spelbolag som möjligt så du kan välja det bästa för dig!