Cassandra Oil – skattefrågor avseende utdelning av aktier

Cassandra Oil AB delade under 2012 ut aktier i Blasieholmen Investment Group AB och Rentunder Holding AB. Avstämningsdag för utdelningen var den 12 april 2012. För varje aktie i Cassandra Oil AB erhölls en aktie i Blasieholmen Investment Group AB och en aktie i Rentunder Holding AB.

För deklaration av utdelningen gäller, baserat på brevsvar från Skatteverket, följande.

Utdelningen av aktier i Rentunder Holding AB omfattades av den s.k. Lex Asea (42 kap 16 § inkomstskattelagen). Utdelningen utlöser därför ingen beskattning. Av den ursprungliga anskaffningsutgiften ska hela utgiften hänföras till aktierna i Cassandra Oil AB och ingen del till aktierna i Rentunder Holding AB.

Utdelningen av aktier i Blasieholmen Investment Group AB omfattades inte av den s.k. Lex Asea. Värdet av utdelningen uppgår till 0,025 SEK (2,5 öre) per utdelad aktie i Blasieholmen Investment Group AB.

De som var aktieägare i Cassandra Oil AB (då med firman Factum Electronics Holding AB) då utdelning skedde av aktier i Header Compression Sweden Holding AB har även att beakta den fördelning av anskaffningsutgiften som denna utdelning föranledde. Avstämningsdag för utdelningen var den 2 februari 2011. För närmare information, se Skatteverkets Allmänna Råd SKV A 2011:11 och meddelande SKV M 2011:09.

Erik Nerpin, styrelseordförande tel +46 70 620 73 59

Cassandra Oil är ett svenskt företag som med hjälp av ny teknik producerar olja ur kolvätehaltigt material, till exempel uttjänta bildäck, plastavfall, "oljesludge", spillolja och på sikt även oljesand, oljeskiffer och elektronikskrot. Cassandra Oils aktie är listad på Nasdaq OMX First North med kortnamn CASO. Remium Nordic AB är bolagets certified adviser. Antalet aktieägare uppgår till cirka 6 200.