Delårsrapport Januari 2000 - september 2000

Delårsrapport Januari 2000 - september 2000 » Gröna Verket, NASDAQ-noterade euro909.coms svenska bolag, har tillkommit som kund under september » Nya samarbetsavtal har slutits med Roxen och Adfore » Bolaget har fått genombrott på ASP-marknaden. Sofwarerun kommer att erbjuda Castcom Contact som ASP-lösning » Antalet anställda har under perioden ökat från 13 till 40. Antalet anställda per den 7 november är 43 personer » Styrelsen har beslutat om nyemission riktad mot finansiella och industriella partners » Resultatet efter skatt uppgick till MSEK -22,4 (-1,3). Förändringen från föregående år beror på kraftig expansion enligt plan Verksamhet Castcom utvecklar och marknadsför ledande programvaruprodukter som möjliggör mänskliga kontakter och effektiv kundservice på Internet. Företagets produkter bygger på en egen-utvecklad, patentsökt kommunikations-plattform. Plattformen är IP-baserad och stöder såväl bredbandsapplikationer som applikationer för mobilt Internet. Huvudprodukten är Castcom Contact, en Internetbaserad call center lösning - ett s k contact center - som gör det möjligt för företag, sajter och portaler att öka inter-aktiviteten och skapa mänsklig kontakt över Internet. Castcom Contact hanterar alla medier, bl a traditionell telefoni, IP-telefoni, realtidschat och e-post. Castcom AB (publ) grundades 1998. VD är Richard McHugh och styrelseordförande är Klas Carlin. Företaget har 43 anställda och kontor i Stockholm och Nynäshamn. Bolaget är noterat på Nya Marknaden, med beteckningen "CCOM". Resultat Resultatet efter skatt uppgick till MSEK -22,4 (-1,3). Förändringen från föregående år beror på Castcoms kraftiga expansion, som är i linje med bolagets handlingsplan. De kostnader som ökat är framför allt personal- och konsultkostnader knutna till forsknings- och utvecklingsarbete i bolagets produkter samt kostnader för marknads- och försäljningsaktiviteter. Bolaget har inte aktiverat några utvecklingskostnader under perioden. Marknad och försäljning Castcoms huvudprodukt, Castcom Contact, lanserades i augusti och är nu i kommersiell drift. Inom kort kommer Castcom Contact 2.0 att lanseras. Castcom Contact hade redan före lanseringen installerats hos Arrowhead Customer Support Center och Sparapengar.se. Under perioden har NASDAQ- noterade euro909.com tillkommit som kund hos Castcom. euro909.com erbjuder tusentals kunder i Europa e-handelslösningar som integreras med Internet- och multimediateknologi. Företaget valde Castcom Contact åt sitt svenska bolag Gröna Verket. Castcom erhöll kontraktet i stark konkurrens med andra leverantörer. Castcom har utvecklat och fördjupat samarbetet med Flow Interactive, Askus, Pronyx, Arrowhead, Valtech och Wirland Trading. Ett nytt samarbetsavtal har tecknats med Roxen, ett företag som utvecklar programvara för design och utveckling av dynamiska webbplatser. Samarbetet med Roxen innebär ytterligare ett internationellt åtagande för Castcom. Företagen kan tillsammans erbjuda sina kunder webblösningar med integrerad kundtjänst. Ny samarbetspartner är också det svenska konsultföretaget Adfore, som är verksamt bl a inom affärs- och teknikutveckling. Castcom har även fått ett genombrott på ASP (Application Service Provider) marknaden. Det svenska företaget Softwarerun kommer att erbjuda sina kunder Castcom Contact som ASP-lösning. Det innebär att kunderna kan hyra Castcom Contact utan att behöva installera programvaran på sina egna servrar. Under fjärde kvartalet kommer ännu ett avtal att tecknas med ett ledande ASP-företag, vilket ytterligare stärker Castcoms position på ASP- marknaden. För närvarande pågår diskussioner om partneravtal med ytterligare ett tjugotal företag. Bland dessa finns såväl systemintegratörer, webbkonsulter, IT-konsulter, management-konsulter som systemleverantörer. Responsen har hittills varit mycket positiv och partneravtalen förväntas generera stora framtida försäljnings-volymer. Castcom ställde under september ut på Networks Telecom-mässan i Älvsjö. Intresset för bolagets produkter var stort och många kontakter med potentiella partners och kunder etablerades. Finansiell ställning och investeringar Soliditeten uppgick till 75,6 procent (67,6). De likvida medlen uppgick till MSEK 13,8 (0,5). Bolaget gjorde en nyemission under första kvartalet 2000 som gav totalt MSEK 36,2 före emissionskostnader. Stora ägare i bolaget, efter emissionen är, förutom grundarna, bl a Core Ventures, Banco Fonder samt Delphi Capital. Bolaget är noterat på Nya Marknaden. Syftet med emissionen var att skapa finansiella resurser för en fortsatt utveckling av den teknologiska plattformen och produktportföljen samt för en lansering av bolagets produkter. För att kunna hålla tillväxttakten uppe och genomföra en internationell expansion har en extrastämma den 22 september bemyndigat styrelsen att besluta om en riktad nyemission till industriella och finansiella partners. Syftet att fortsätta utveckla marknads- och försäljnings-organisationen samt starta bolagets internationalisering. Den har goda utsikter att kunna genomföras före årsskiftet. Investeringarna har under perioden uppgått till kSEK 495 (38 kSEK) i inventarier. Medarbetare Bolagets har anställt ytterligare 27 personer under perioden. Antalet anställda per den sista september var 40 personer. Den 7 november uppgick antalet anställda till 43. Personalomsättningen är fortsatt mycket låg, under perioden har ingen medarbetare slutat. Framtidsutsikter Bolaget har en väl sammansatt produktportfölj och är rustat för fortsatt tillväxt och fortsatta marknadssatsningar. Utsikterna att uppfylla målen för verksamhets-året är mycket goda. Det intensiva marknadsföringsarbetet som pågått under perioden har varit framgångsrikt och lagt grunden för ökade försäljningsvolymer under kommande period. Verksamhetsårets för-säljningsmål kommer med stor sannolikhet att uppfyllas. Bolaget står fast vid sin aggressiva marknadsförings- och försäljningsplan och kommer även i fortsättningen att delta på mässor och seminarier där bolagets produkter kan marknadsföras. Närmast deltar bolaget på Internet World-mässan i Stockholm. Resultatet från de mäss- och seminarieverksamheter som genomförts under den gångna perioden har lett till att värdefulla kontakter knutits med blivande partners och kunder. Arbetet med bolagets internationalisering går vidare enligt plan och positionerna för en expansion har ytterligare stärkts. Aktuella marknader är Storbritannien, Tyskland, Nederländerna och Frankrike. Castcom deltog under oktober på Internet World-mässan i New York som enda svenska bolag inbjudet att ställa ut i Microsofts partnerpaviljong. Intresset för bolaget och bolagets produkter var stort hos press, potentiella kunder och samarbetspartners samt investerare. Moderbolaget All verksamhet bedrivs idag i moderbolaget. Kommande rapporteringstillfällen * Bokslutskommuniké 2000, den 15 februari 2001. Denna delårsrapport har inte varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer. Stockholm den 7 november 2000 Richard McHugh Verkställande direktör För ytterligare information, kontakta: Richard McHugh, VD, tel. 070-664 0710 E-post: richard.mchugh@castcom.com Hemsida: www.castcom.com RESULTATRÄKNING KSEK Jul - Jan - Jan-Dec Sep Sep 2000 1999 2000 1999 1999 Omsättning 345 0 1056 231 273 Rörelsens kostnader -9377 -561 -23023 - - 1567 2875 Rörelseresultat -9032 -561 -21967 - - 1336 2602 Finansnetto 107 0 -386 -2 -493 Resultat efter finansiella -8925 -561 -22353 - - poster 1338 3095 Skatt 0 0 0 0 0 Periodens/Årets resultat -8925 -561 -22353 - - 1338 3095 KONCERNENS BALANSRÄKNING KSEK 000930 9909 9912 30 31 TILLGÅNGAR Immateriella 3202 2302 4260 anläggningstillgångar Materiella 576 138 143 anläggningstillgångar Summa anläggningstillgångar 3778 2440 4403 Omsättningstillgångar 15836 869 895 SUMMA TILLGÅNGAR 19614 3309 5298 EGET KAPITAL OCH SKULDER Eget kapital 14832 2236 517 Kortfristiga skulder 4782 1073 4781 SUMMA EGET KAPITAL OCH 19614 3309 5298 SKULDER KASSAFLÖDESANALYS KSEK Jan - Jan- Sep Dec 2000 1999 1999 Kassaflöde från den löpande -19367 -770 - verksamheten 2213 Kassaflöde från -495 - - investeringsverksamheten 2340 4410 Kassaflöde från 33670 2404 5404 finansieringsverksamheten Förändring likvida medel 13808 -706 - 1219 NYCKELTAL Jan - Jan- Sep Dec 2000 1999 1999 Vinstmarginal, % Neg Neg Neg Avkastning på eget kapital, % Neg Neg Neg Avkastning på sysselsatt Neg Neg Neg kapital, % Medelantal anställda 23 6 7 Soliditet, % 75.6 67.6 9.8 Antal aktier vid periodens 3730200 2800 2800 slut 000 000 Eget kapital per aktie vid 3.98 0.80 0.18 periodens utgång, SEK Resultat per aktie, SEK -5.99 - - 0.48 1.11 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/07/20001107BIT01240/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/07/20001107BIT01240/bit0002.pdf