BrainLit flyttar in hos Castellum på Ideon i Lund

Innovativa ljusteknikbolaget BrainLit AB valde Castellum som ny hyresvärd. Redan 1 december flyttar bolaget in i sina nya lokaler på Ideon i Lund.

BrainLit startades 2012 av Tord Wingren som bland annat var en av uppfinnarna av Bluetooth-tekniken och även utvecklade det första plattformskonceptet för mobiltelefoner inom Sony Ericsson. Idag är verksamheten inriktad på ljusteknik som återskapar ett naturligt ljus i inomhusmiljöer, för att motverka det faktum att vi människor får allt mindre dagsljus under arbetstid. BrainLit beskriver sig som ett ”wellness-bolag” med siktet inställt på internationell expansion, och bolagets ljussystem finns hos en rad kunder, t.ex. svenska generalkonsulatet i Hongkong, Medicon Village i Lund och byggnaden The Spark.

Castellum arbetar medvetet med att skapa hälsosamma miljöer för sina hyresgäster och deras anställda. För oss på BrainLit är det glädjande att få fortsätta att vara med på den resan. Samtidigt får vi själva de lokaler vi behöver för att fortsätta att växa extremt snabbt. Vi har helt enkelt vuxit ur vårt nuvarande kontor efter bara ett år”, säger Niclas Möttus Olsson, VD på BrainLit som hyr 1300 kvm på Scheelevägen 34 i Lund.

Att BrainLit väljer att växa tillsammans med Castellum är oerhört roligt. Vi är övertygade om att deras nya kontor och labbfunktioner hos oss på Ideon kommer ge BrainLit exakt vad de behöver för kommande resa nu och på längre sikt och ger oss möjlighet till ett långt samarbete framöver”, säger Emilia Hasselgren, uthyrare hos Castellum.

Thomas Brcic, affärsområdeschef Lund, tel 046-385873, thomas.brcic@castellum.se

Niclas Olsson, VD BrainLit, tel 0720-255563, niclas.olsson@brainlit.com

Castellum är ett av Nordens största börsnoterade fastighetsbolag med ett fastighetsvärde på 98 miljarder kronor. Vi finns i 17 svenska tillväxtregioner samt i Köpenhamn och Helsingfors. Varje dag går 250000 personer till jobbet i våra lokaler. Vi utvecklar flexibla arbetsplatser och smarta logistiklösningar med en uthyrningsbar yta om ­4,3miljoner kvadratmeter. Ett av våra hållbarhetsmål är att vara helt klimat­neutrala senast 2030. Castellum är det enda nordiska fastighets- och bygg­bolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Castellum­aktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.