Castellum åter topprankade för jämställdhet på högsta europanivå

Återigen rankas Castellum som ett av Europas mest jämställda börsnoterade bolag. Det framgår av rapporten European Women on Boards Gender Equality Index Report 2021.

En härlig framgång som stärker oss i uppfattningen att jämlikhet, hållbarhet och lönsamhet går hand i hand hos alla moderna bolag, säger Helena Dino, HR-chef på Castellum.

Prisceremonin äger rum idag klockan 10.00 med europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen som huvudtalare.

År 2020 tog Castellum plats i toppen av jämställdhetsundersökningen av European Women on Boards där de största europeiska bolagen jämförs, och idag är det alltså dags för en ny undersökning där vi behåller vår position som Best Practice Leader.

Castellum rankar väldigt högt i Gender Diversity Index Report 2021 och når plats 23 i Europa och plats 5 i Sverige. Jag är mycket glad över att kunna gratulera hela Castellum till denna prestation”, säger Hedwige Nuyens, ordförande i European Women on Boards.

Undersökningen visar dessvärre att kvinnors position i europeiska företag fortfarande är lågt. Endast 84 företag av 668 nådde en poäng på >= 0,8 på EWOB Gender Diversity Index, med hänsyn tagen till andelen kvinnor i styrelsen, kvinnor på ledningsnivå och kvinnor i kommittéer.

Det är givetvis beklämmande dålig statistik, särskilt då vi vet att jämställdhet faktiskt ger bättre resultat och dessutom gör oss mer attraktiva som arbetsgivare. Men idag firar vi vår plats på jämlikhetens topplista och hoppas inspirera fler bolag längs vägen,” säger Helena Dino.

Om undersökningen:
European Women on Boards Gender Equality Index Report 2021 är en genomlysning av STOXX Europe 600, ett aktieindex som representerar stora, medelstora och små företag med kapital i 17 europeiska länder (Storbritannien, Frankrike, Schweiz, Tyskland, Österrike, Belgien, Danmark, Finland, Irland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Spanien och Sverige). Undersökningen finansieras av EU-kommissionens Rights, Equality and Citizenship program och utförs av undersökningsbolaget Kantar Public.

Följ prisceremonin direkt: https://www.youtube.com/watch?v=-4zWefWYgbw

För mer information, vänligen kontakta:
Helena Dino, HR-direktör, Castellum AB, tel 0733-33 19 62

Castellum är ett av Nordens största kommersiella börsnoterade fastighetsbolag som utvecklar flexibla arbetsplatser och smarta logistiklösningar. Per den 19 november 2021 uppgick fastighetsvärdet till ca 148 miljarder, baserat på ett ägande av samtliga aktier i Kungsleden. Vi finns i attraktiva svenska tillväxtregioner samt i Köpenhamn och Helsingfors-området. Genom Castellums intressebolag Entra ASA får bolaget också exponering mot den norska kommersiella fastighetsmarknaden. Ett av våra hållbarhetsmål är att vara helt klimatneutrala senast 2030. Castellum är det enda nordiska fastighets- och byggbolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.