Castellum får tredje hållbarhetsutmärkelsen på kort tid

Framgångarna fortsätter för Castellums hållbarhetsarbete. Idag får vi för första gången högsta betyg i CDP, den databas där börsanalytiker och aktieförvaltare hämtar klimatdata om nära 10000 internationella bolag.

”Vi är alltså medlemmar i en tämligen exklusiv klubb som omfattar en handfull fastighetsbolag i hela världen. Men det viktigaste är att visa hur både små och stora företag kan göra mätbar skillnad i vår tids viktigaste utmaning”, säger Henrik Saxborn, VD för Castellum.

CDP (Carbon Disclosure Project) är en internationell organisation som arbetar för att förmå företag och länder att ta ansvar för sin miljöpåverkan, med fokus på klimatförändringar. CDP:s sammanställningar är världens största benchmark för bolags klimatarbete, och ett beslutsunderlag för att guida investerare till mer hållbara investeringar och bolag. Sedan 2010 har Castellum årligen rapporterat till CDP och erhållit betyg A- eller B (skalan går från D till A). Årets betyg A innebär att vi nått CDP:s högsta nivå, som brukar vara reserverad för en handfull bolag.

I Sverige är det totalt sju bolag som kvalificerat sig till A-listan, bl.a. Electrolux, IKEA och Vattenfall. Castellum är det enda fastighetsbolaget.

”Efter tio års målmedvetet hållbarhetsarbete är vi äntligen på toppen även i detta viktiga sammanhang. Det är ett stort erkännande och en stark signal till hela den globala fastighetsmarknaden: om vi kan så kan ni också”, konstaterar Filip Elland, hållbarhetschef i Castellum.

Under 2020 begärde drygt 500 investerare med tillgångar på över 106 biljoner (tusen miljarder) dollar att företag skulle rapportera uppgifter om miljöpåverkan, risker och möjligheter genom CDP:s plattform. Den utvärdering som CDP nu offentliggjort omfattar 9 600 bolag i olika branscher jorden runt – det högsta antalet någonsin.

Castellums entré på CDP:s A-lista är den tredje stora framgången på kort tid för vårt intensiva hållbarhetsarbete. 17 november blev vi för femte året i radenda nordiska fastighetsbolag på världens mest prestigefyllda hållbarhetsindex Dow Jones Sustainability Index, och 24 november rankades vi som världsledare inom kategorin kontor/industri på Global Real Estate Sustainability Benchmark, även det för femte året i följd.

Henrik Saxborn, VD Castellum AB, tel 0706-947450

Filip Elland, hållbarhetschef Castellum, tel 0703-206326

Om Castellum:

Castellum är ett av Nordens största börsnoterade fastighetsbolag med ett fastighetsvärde på 98 miljarder kronor. Vi finns i 17 svenska tillväxtregioner samt i Köpenhamn och Helsingfors. Varje dag går 250 000 personer till jobbet i våra lokaler. Vi utvecklar flexibla arbetsplatser och smarta logistiklösningar med en uthyrningsbar yta om 4,3 miljoner kvadratmeter. Ett av våra hållbarhetsmål är att vara helt klimatneutrala senast 2030. Castellum är det enda nordiska fastighets- och byggbolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Castellum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Det är ett stort erkännande och en stark signal till hela den globala fastighetsmarknaden: om vi kan så kan ni också
Filip Elland, hållbarhetschef i Castellum