Castellum förvärvar fastighet för €81 miljoner i Helsingfors

Castellum, som är ett av Sveriges största fastighetsbolag, förvärvar fastighet i centrala Helsingfors och etablerar sig därmed som aktör på en ny attraktiv marknad.

Castellum förvärvar fastigheten Salmisaarenaukio 1, i kontorsområdet Ruoholahti i Helsingfors. Fastigheten omfattar ca 14 433 kvm och investeringen är en del i Castellums strategi att bygga en stark nordisk fastighetsportfölj.

”Det är glädjande att konstatera att Castellum genom förvärvet i Finland tar nästa steg i vår strategi att växa och etablera oss på fler nordiska tillväxtorter. På sikt är ambitionen att bli en av de större fastighetsägarna i Helsingfors”, säger Castellums koncernchef, Henrik Saxborn.

Salmisaarenaukio 1 är en modern och flexibel fastighet belägen i ett av Helsingfors mest attraktiva och lättillgängliga kontorskluster, Ruoholahti. Flera stora företag har huvudkontor i området och Castellum ser goda möjligheter att växa inom både kontors- och logistiksegmentet på en i övrigt stark och stabil marknad. Castellum tillträder den fullt uthyrda fastigheten omgående. Investeringen bedöms generera intäkter på årsbasis om ca €5,0 miljoner, vilket motsvarar ca 52 Mkr.

Initialt kommer ansvaret för fastigheten i Helsingfors att ligga i Sverige under Castellum AB, men på sikt önskar Castellum bygga upp en egen organisation på plats i Finland.

Castellum kommer att finansiera förvärvet genom befintliga, outnyttjade krediter.

Affären i sammandrag:
Castellum förvärvar fastigheten Salmisaarenaukio 1 av Skandia Fastigheter (byggår 2007)
Förvärvspris: €81 miljoner inklusive omkostnader, motsvarar ca 842 Mkr
Tillträdesdag: 29 juni, 2018
Genomsnittligt återstående kontraktslängd: 3,1 år
Hyresvärde: ca €5,0 miljoner, motsvarar ca 52 Mkr
Större hyresgäster: Teknikföretaget Nokia, Energibolaget Fennovoima
Uthyrningsbar area respektive uthyrningsgrad: ca 14 433 kvm uthyrbar area, samt tillhörande garage, med en uthyrningsgrad om 100 %

Denna information är sådan information som Castellum är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 29 juni 2018 kl. 14.20 (CET).

Henrik Saxborn, verkställande direktör Castellum AB, 031-60 74 50
Ulrika Danielsson, ekonomi- och finansdirektör Castellum AB, 0706-47 12 61

Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige. Fastigheternas värde uppgår till 82 miljarder kronor och utgörs i huvudsak av lokaler för kontor, lager/logistik och samhällsfastigheter med en uthyrningsbar yta om 4,4 miljoner kvm. Castellum verkar genom en decentraliserad organisation med stark lokal närvaro i ett 20-tal städer i Sverige samt i Köpenhamn och Helsingfors.
   Castellum har under 2017 tilldelats flera utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, bland annat Global Sector Leader av GRESB vilket innebär att Castellum rankas som etta i världen inom sektorn kontors- och logistiklokaler samt nivå guld för bolagets hållbarhetsrapportering från EPRA (European Public Real Estate Association). Castellum är dessutom som enda nordiska fastighets- och byggbolag invald i Dow Jones Sustainability Index (DJSI), som inkluderar de bolag i världen som presterar bäst inom hållbarhetsområdet.

Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Castellum AB (publ), Box 2269, 403 14 Göteborg | Org nr 556475-5550   | Tel 031-60 74 00

Om oss

Castellum är ett av Nordens största börsnoterade fastighetsbolag med ett fastighetsvärde på 103 miljarder kronor. Vi finns i 14 svenska tillväxtregioner samt i Köpenhamn och Helsingfors. Varje dag går 250 000 personer till jobbet i våra lokaler. Vi utvecklar flexibla arbetsplatser och smarta logistiklösningar med en uthyrningsbar yta om 4,4 miljoner kvadratmeter. Ett av våra hållbarhetsmål är att vara helt klimatneutrala senast 2030. Castellum är det enda nordiska fastighets- och byggbolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap. En värd bortom det förväntadewww.castellum.se