• Castellum/

Castellum hjälper branscher med akut behov av lager/logistikutrymme i samband med covid-19-pandemin

Under extrema situationer som vid den pågående covid-19-pandemin, vilket påverkar hela världen, är det av stor vikt att hjälpas åt. Castellum erbjuder nu kunder inom branscher med akut behov av lagerutrymme möjlighet till att korttidshyra lokaler vid Castellum Säve (f.d. Säve Flygplats).

”I en osäker tid är det viktig att vi alla hjälps åt och är öppna för nya lösningar. Sedan vi förvärvade Säve har vi haft stort intresse för området bland nya och potentiella kunder. Därför känns det bra att vi nu kan hjälpa några av dessa med att skapa tillfälliga och flexibla lokallösningar i en tid då det behövs”, säger  Mariette Hilmersson, region-vd för Castellum Väst.

Castellum Säves befintliga lokaler och markyta kommer under en begränsad tid att användas som uppställningsplats, lager och mellanlagring för ett flertal företag, exempelvis Lindbäcks Bygg AB, DHL Supply Chain (Sweden), Scanfore byba Belgien (Sweden) Filial och TIP transporter.

Utöver korttidsuthyrningar i samband med covid-19-pandemin fortsätter det löpande arbetet med att utveckla Castellum Säve till ett kluster inom framtida teknologier och logistik. På området pågår idag exempelvis produktion av testutrustning för att möjliggöra mer hållbara transporter med befintliga fordon och inom kort inleds den första svenska produktionen av elflyg. Området Castellum Säve ses som ett av Castellums största och viktigaste projekt under den kommande tioårsperioden.

Mariette Hilmersson, region-vd Castellum Väst, 0739- 42 09 02
Anders Fredriksson, affärsområdeschef /flygplatschef Castellum Säve, 0708-94 10 74

Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige. Fastigheternas värde uppgår till 96,3 miljarder kronor och utgörs i huvudsak av lokaler för kontor, lager/logistik och samhällsfastigheter med en uthyrningsbar yta om 4,3 miljoner kvm. Castellum verkar genom en decentraliserad organisation med stark lokal närvaro i 17 städer i Sverige samt i Köpenhamn och Helsingfors. Castellum rankas som det mest jämställda av 600 börsnoterade europeiska bolag av European Women on Boards 2020. Castellum är det enda nordiska fastighets- och byggbolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI), vilket inkluderar de bolag i världen som presterar bäst inom hållbarhetsområdet. Castellum har under 2019 tilldelats flera utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, bland annat Global Sector Leader av GRESB. Det innebär att Castellum rankas som etta i världen inom sektorn kontors- och logistiklokaler. Dessutom tilldelades Castellum guldnivå för bolagets hållbarhetsrapportering från EPRA (European Public Real Estate Association). Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap. För ytterligare information besök www.castellum.se.

I en osäker tid är det viktig att vi alla hjälps åt och är öppna för nya lösningar. Sedan vi förvärvade Säve har vi haft stort intresse för området bland nya och potentiella kunder. Därför känns det bra att vi nu kan hjälpa några av dessa med att skapa tillfälliga och flexibla lokallösningar i en tid då det behövs.
Mariette Hilmersson, region-vd för Castellum Väst