Castellum öppnar coworking på Gateway Säve

På Gateway Säve arbetar Castellum för att stärka klustret inom elektromobilitet och vill skapa mötesarenor där hyresgästerna kan utbyta erfarenheter och skapa synergier. Nu öppnas en ny coworking-verksamhet på Gateway Säve, så att företagare på platsen kan samverka, utveckla sina nätverk och stärka sina affärer.

Coworking-konceptet innebär att man får tillgång till flexibla arbetsplatser på ett nyckelfärdigt, möblerat kontor där olika yrken och branscher samsas under samma tak, vilket skapar möjligheter för erfarenhetsutbyte och samverkan.

– Fördelen med coworking är att företagen kan fokusera på sin kärnverksamhet medan vi sköter alla kringtjänster. Företagen betalar endast för det utrymme de behöver, och tack vare flexibla hyresavtal har man också kortare uppsägningstid jämfört med traditionella kontor, säger Nathalie Gullqvist som är ansvarig för coworking-verksamheten på Gateway Säve.

Företag kan hyra in sig oavsett storlek och anledning; coworking passar till exempel nyetableringar, småföretag samt företag som vill testa att arbeta aktivitetsbaserat. Lokalerna, som ligger vid entrén till flygplatsen, är ljusa tack vare stora fönster med fint ljusinsläpp. Den moderna inredningen är vald med återbruk och hållbarhet i fokus med sober design. Förutom det som ingår i hyran – som gemensam lounge och pentry, kaffe, städning, wifi och skrivare – kan medlemmarna också hyra mötesrum till medlemspris.

– Det känns fantastiskt roligt att få välkomna fler att arbeta på Gateway Säve som står inför en mycket spännande utveckling! Vi tror att attraktiva aktörer lockar till sig andra spännande aktörer, och då kan nya samarbeten utvecklas och området kan expandera i högre takt. Därför verkar vi för att bra mötesarenor erbjuds så att våra hyresgäster kan utbyta erfarenheter, samverka och skapa synergier. Och den samverkan hoppas vi kunna bidra med, inte minst med vår ny coworking-yta, säger Mariette Hilmersson, vd Castellum Region Väst.

På Gateway Säve, 15 minuter från Göteborgs centrum och Nordens största hamn skapar Castellum en världsunikplats för att möjliggöra skapandet av hållbar logistik och mobilitet. Mitt i ett av Norra Europas starkaste och mest innovativa industriella kluster.

Nathalie Gullqvist, ansvarig coworking-verksamheten Gateway Säve, tel 031-744 09 29
Mariette Hilmersson, vd Castellum Region Väst, tel 031-744 09 02

Castellum är ett av Nordens största börsnoterade fastighetsbolag med ett fastighetsvärde på ca 96 miljarder kronor. Vi finns i 14 svenska tillväxtregioner samt i Köpenhamn och Helsingfors. Varje dag går 250 000 personer till jobbet i våra lokaler. Vi utvecklar flexibla arbetsplatser och smarta logistiklösningar med en uthyrningsbar yta om 3,8 miljoner kvadratmeter. Ett av våra hållbarhetsmål är att vara helt klimatneutrala senast 2030. Castellum är det enda nordiska fastighetsbolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Castellum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.