• Castellum/

Castellum tecknar sexårigt hyresavtal med Inspektionen för vård och omsorg (IVO) om nya kontorslokaler i Örebro city.

Castellum i Örebro har tecknat ett nytt sexårigt hyresavtal med IVO om   ca 2 500 kvm kontorslokaler på Klostergatan 23. Idag arbetar ca 1 200 människor och ett sextiotal företag i fastigheten, som är Örebros största kontorshus, och i april 2022 flyttar IVO med sina 120 medarbetare in.

Ombyggnation av lokalen kommer att påbörjas efter sommaren och Castellum gör stora investeringar för att anpassa lokalerna till moderna, flexibla, verksamhetsanpassade och öppna aktivitetsbaserade kontor.

- Intresset för Tullen 8 på Klostergatan är mycket stort och vi är självklart mycket glada och stolta att vi fått fortsatt förtroende av IVO. Vi ser fram emot att få skapa nya ändamålsenliga lokaler att längta till för IVO:s medarbetare, säger Nicklas Westberg, Affärsområdesansvarig Castellum Örebro.

- Vi ser fram emot att få flytta in i de nya lokalerna, som kommer ge oss goda förutsättningar att bedriva vår verksamhet, säger avdelningschef Peder Carlsson IVO.

Huset, med fastighetsbeteckning Tullen 8, byggdes 1976 för Statistikmyndigheten SCB och har en total area om ca 27 000 kvm. En överenskommelse har träffats med befintlig hyresgäst, Statistiska centralbyrån, om att lämna hela plan 7 i förtid för att påbörja ombyggnation.

Nicklas Westberg, Affärsområdeschef Castellum Örebro, 072-1605851
Hans Hjalmarsson, Projektutvecklare, Castellum Örebro, 070-6254633

Castellum är ett av Nordens största börsnoterade fastighetsbolag med ett fastighetsvärde på ca 96 miljarder kronor. Vi finns på 14 svenska tillväxtorter samt i Köpenhamn och Helsingfors. Varje dag går 250 000 personer till jobbet i våra lokaler. Vi utvecklar flexibla arbetsplatser och smarta logistiklösningar med en uthyrningsbar yta om 3,8 miljoner kvadratmeter. Ett av våra hållbarhetsmål är att vara helt klimatneutrala senast 2030. Castellum är det enda nordiska fastighetsbolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Nicklas Westberg, Affärsområdesansvarig Castellum Örebro.