Castellum välkomnar innovationshubben Verklighetslabbet till World Trade Center.

Verklighetslabbet är Kronobergs utvecklingsarena för användardriven innovation och organisatoriskt ligger verksamheten under Region Kronoberg och Regional utveckling. När det nu är dags för expansion bär flyttlasset av till Word Trade Center och Castellum.

I World Trade Center kommer en kreativ och förändringsbar kontorsmiljö utformas och lokalerna ska inredas för att rymma alla aktiviteter som Verklighetslabbet anordnar. En del av lokalen kommer även användas som ”träningsbana”, en plats där man kan öva på olika scenarier och simulera arbetssätt. Inflytt sker under sommaren och labbet räknar med en officiell invigning av de nya lokalerna i oktober.

Vi ser verkligen fram emot att få etablera denna spännande och innovativa satsning, i World Trade Center. Val av plats för verksamheten känns klockren och kommer att berika såväl Verklighetslabbet och övriga aktörer som rör sig här, säger Nellie Skog, Service Manager WTC, Castellum Växjö.

Labbets verksamhet bygger på att utveckla nya metoder, tjänster och arbetssätt som möter framtidens behov. Allt för att skapa mervärden till invånarna i Kronobergs län, näringslivet, akademin och civilsamhället. Det kan handla om coachning av utvecklingsarbeten, utbildning, workshops, föreläsningar eller temadagar med mera.

- Att arbeta utmaningsdrivet, att se helhet framför stuprör och att ha mod att tänka utanför traditionella mönster kräver en annan miljö än de lokaler som finns att tillgå idag. Med en plats som ligger utanför regionens lokaler kommer vi att kunna välkomna olika aktörer för prestigelös samverkan och i högre grad fokusera på gemensamma utmaningar fram för intern problemlösning, säger Lone Larsen, Utvecklingsledare på Verklighetslabbet.

WTC Växjö är ca 12 000 kvm och nio våningar högt, varav 7 med kontor och två med parkeringsgarage. Som hyresgäst i World Trade Center blir man en del av ett världsomspännande nätverk med målsättningen att verka för ett ökat affärsutbyte, lokalt, regionalt och internationellt.

www.wtcvaxjo.se

Jenny Rungegård, affärsområdeschef Castellum, 072-229 22 44
Nellie Skog, Service Manager WTC Castellum, 070-885 44 76

Lone Larsen, Utvecklingsledare, Verksamhetslabbet, lone.larsen@kronoberg.se

Castellum är ett av Nordens största börsnoterade fastighetsbolag med ett fastighetsvärde på ca 96 miljarder kronor. Vi finns på 14 svenska tillväxtorter samt i Köpenhamn och Helsingfors. Varje dag går 250 000 personer till jobbet i våra lokaler. Vi utvecklar flexibla arbetsplatser och smarta logistiklösningar med en uthyrningsbar yta om 3,8 miljoner kvadratmeter. Ett av våra hållbarhetsmål är att vara helt klimatneutrala senast 2030. Castellum är det enda nordiska fastighetsbolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Nellie Skog, Service Manager WTC, Castellum Växjö.
Lone Larsen, Utvecklingsledare på Verklighetslabbet