Castellumägda Gateway Säve blir platsen för världens första elflygstillverkning

Heart Aerospace storsatsar på Gateway Säve i Göteborg, ett område som ägs och utvecklas av Castellum. Under de kommande åren planerar Heart Aerospace att etablera en komplett industrianläggning för elflygplan vid Säve flygplats. En satsning som innefattar nytt huvudkontor, R&D-center och en anläggning för slutmontering av flygplan.

”Den här satsningen markerar en ny epok inom flygindustrin och det är också en viktig milstolpe i förverkligandet av visionen om Gateway Säve, som en arena för världsledande utveckling av morgondagens hållbara mobilitetslösningar och ett nationellt centrum för fossilfri mobilitet”, säger Mariette Hilmersson, vd på Castellum Väst AB.

Heart Aerospace utvecklar bland annat det eldrivna passagerarflygplanet ES-30 som genererat beställningar på flera miljarder kronor. För närvarande har bolaget cirka 130 medarbetare och till år 2025 räknar man att ha cirka 500 anställda. Heart Aerospace är sedan tidigare etablerade i området och den nya satsningen bidrar ytterligare till utvecklingen av Gateway Säve som ett nationellt centrum för fossilfri mobilitet.

”Göteborg har utmärkt sig som en drivande kraft inom elektrifiering med forskningsanläggningar i världsklass, som exempelvis SEEL, och har ett stort kluster av företag fokuserade på batteri- och elfordonsutveckling. Den ambition som Castellum och Göteborgs Stad har för Gateway Säve är verkligen unik och det är därför vi har beslutat att etablera vår nya industri här”, säger Sofia Graflund, operativ chef på Heart Aerospace.

Förutom den aktiva flygverksamheten som Heart Aerospace nu förstärker är bland annat SEEL, Volvo Technologies och Nilsson Energy etablerade på Gateway Säve - ett område som i sin sammansättning är unikt. Kombinationen av bred kompetens, stora ytor för testverksamhet på land och i luften samt goda expansionsmöjligheter i en internationellt präglad miljö, mitt i ett av Europas mest innovativa industrikluster saknar motsvarighet.

Det tre miljoner kvadratmeter stora området runt Säve flygplats planeras att utgöra arbetsplats för mellan 6 000 och 8 000 personer inom de kommande åren.
Läs mer om Gateway Säve här. (www.gatewaysave.se)

För mer information vänligen kontakta:

Mariette Hilmersson, region-vd, Castellum, 073-942 09 02

Castellum är ett av Nordens största börsnoterade fastighetsbolag som utvecklar flexibla arbetsplatser och smarta logistiklösningar. Vi finns i attraktiva nordiska tillväxtregioner. Ett av våra hållbarhetsmål är att vara helt klimatneutrala senast 2030. Castellum är det enda nordiska fastighets- och byggbolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Snabbfakta

Bara 15 minuter från Göteborgs centrum och Nordens största hamn skapar vi en världsunikplats för hållbar logistik och mobilitet. Här utvecklar vi tre miljoner kvadratmeter mitt i ett av Norra Europas starkaste och mest innovativa industriella kluster. Gateway Säve är platsen där världsledande utveckling av hållbar logistik och mobilitet blir verklig.

Mariette Hilmersson, vd på Castellum Väst AB
Göteborg har utmärkt sig som en drivande kraft inom elektrifiering med forskningsanläggningar i världsklass, som exempelvis SEEL, och har ett stort kluster av företag fokuserade på batteri- och elfordonsutveckling. Den ambition som Castellum och Göteborgs Stad har för Gateway Säve är verkligen unik och det är därför vi har beslutat att etablera vår nya industri här.
Sofia Graflund, operativ chef på Heart Aerospace