Glöm nycklar, taggar och plastbrickor på kontoret – nu går vi skarpt med Accessy

Med 250 livs levande testpiloter lanseras den digitala plattformen Accessy i praktisk kontorsverklighet både i Stockholm och Uppsala.

”Äntligen kan vi göra livet enklare på riktigt för både kunder och oss själva. Med Accessy i mobilen slipper man gå runt med nyckelknippa i fickan och plastkort dinglande runt halsen”, säger Niclas Ingeström, Chief Digital Officer på Castellum.

Våren 2019 startade Castellum tillsammans med ett antal ledande fastighetsbolag och branschorganisationen Fastighetsägarna det gemensamma bolaget Accessy. Målet var att skapa en självständig operatör för utveckling av digitala nycklar som förenklar för både fastighetsägare och kontorsarbetare. En stor del av fastighetsägarens verklighet handlar om att hantera flöden av leveranser in i fastigheter, samtidigt som hyresgäster efterfrågar fler tjänster kopplade till sin arbetsplats.

Accessy låter fastighetsägare möta behoven med den gemensamma digitala plattformen där fastighetsägare enkelt kan fördela tillträde, rättigheter och behörigheter till låsta utrymmen som kontor, mötesrum, lokaler eller lägenheter. Genom lösningen hanteras även tillgängligheten för olika tjänster som logistik, leveranser, larm, avfallshantering och andra servicetjänster. Förutom förbättrad funktionalitet ökar också säkerheten genom bättre kontroll över vem som vistas i fastigheten och när.

Sedan 11 januari har tjänsten gått live i stor skala på coworking-bolaget United Spaces nyöppnade arenor på Torsgatan 26 i Stockholm respektive Rådhuset i Uppsala. Idag har drygt 250 medlemmar en digital nyckel i sin mobiltelefon som enkelt öppnar dörrar i entrén och andra delar av arbetsplatsen. Tjänsten nås via en app och kommer att implementeras i Castellums fastigheter och United Spaces arenor under 2021.

”Vi har nu en första kritisk massa av användare, och våra utvecklare pratar direkt med kunderna för att finjustera tjänsten. Vi räknar med att snabbt öka antalet användare rejält. På längre sikt ser vi detta som ett samhällsnyttigt system där i princip alla system som idag kräver access kan kopplas in på Accessy – allt från exempelvis gymkedjor till hyrbil”, säger Niclas Ingeström.

Niclas Ingeström, CDO Castellum AB, tel 0790-202020
Malin Engelbrecht, projektchef Strategiska Initivativ, Castellum AB, tel 0702-561057

Castellum är ett av Nordens största börsnoterade fastighetsbolag med ett fastighetsvärde på 103 miljarder kronor. Vi finns i 17 svenska tillväxtregioner samt i Köpenhamn och Helsingfors. Varje dag går 250 000 personer till jobbet i våra lokaler. Vi utvecklar flexibla arbetsplatser och smarta logistiklösningar med en uthyrningsbar yta om ­4,4 miljoner kvadratmeter. Ett av våra hållbarhetsmål är att vara helt klimat­neutrala senast 2030. Castellum är det enda nordiska fastighets- och bygg­bolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Niclas Ingeström, Chief Digital Officer på Castellum