Högtryck på marknaden när Castellum bygger nytt Kärcher Center för Öresundsregionen

Med bas hos Castellum i Malmö vill världsledande rengöringsjätten dubbla sin försäljning i Öresundsregionen. I Fosie industriområde uppförs en helt ny byggnad på 1800 kvm som blir Kärchers nya center, det tredje i Sverige.

”Vi är stolta över förtroendet att skräddarsy en lösning som bidrar till att Kärcher ska kunna nå sina expansionsmål här i regionen,” säger Ola Orsmark, vd för Castellum Region Öresund.

Tyska Kärcher är ett världsledande bolag som erbjuder rengöringsutrustning för såväl privat som professionellt bruk. Med center på plats i Stockholm och Göteborg utökar man nu sin svenska verksamhet genom etablering i Castellums nybyggnation i Malmö.

Byggnaden byggs direkt för Kärcher och lokalerna ska i huvudsak att inrymma butik, kontor, verkstad, lager och biltvätt. Allt utom biltvätten kommer att ombesörjas av Castellum.

Vi ville samarbeta med en stabil och långsiktig partner som kan området och då blev Castellum ett självklart val. Tillsammans har vi hittat ett utmärkt läge för vårt nya Kärcher-center som kommer att utgöra navet för den expansion vi nu inleder i södra Sverige. Målet är att vi ska dubbla vår verksamhet i regionen inom några år,” säger Mikael Rasmusson, VD på Kärcher.

Redan på 1950-talet blev familjedrivna Kärcher känt genom sin innovativa högtryckstvätt vars konstruktion fortfarande är gällande. Idag har företaget över 600 aktiva patent och sysselsätter 13 500 anställda i 127 företag i 72 länder.

Castellums totala investering i Kärchers nya center uppgår till 53 mkr och fastigheten beräknas vara klar för inflyttning sommaren 2023.

För mer information:
Ola Orsmark, vd, Castellum Region Öresund, tel 0706-47 10 70
Anna Björklund, projektutvecklingschef, Castellum Region Öresund, tel 0706-21 52 69

Castellum är ett av Nordens största kommersiella börsnoterade fastighetsbolag som utvecklar flexibla arbetsplatser och smarta logistiklösningar. Per den 19 november 2021 uppgick fastighetsvärdet till ca 148 miljarder, baserat på ett ägande av samtliga aktier i Kungsleden. Vi finns i attraktiva svenska tillväxtregioner samt i Köpenhamn och Helsingfors-området. Genom Castellums intressebolag Entra ASA får bolaget också exponering mot den norska kommersiella fastighetsmarknaden. Ett av våra hållbarhetsmål är att vara helt klimatneutrala senast 2030. Castellum är det enda nordiska fastighets- och byggbolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Vi är stolta över förtroendet att skräddarsy en lösning som bidrar till att Kärcher ska kunna nå sina expansionsmål här i regionen.
Ola Orsmark, vd för Castellum Region Öresund