Nouryon lanserar nordiskt företagscenter hos Castellum i Gamlestaden, Göteborg

Nouryon, en av världens största aktörer inom specialkemi, framtidssatsar och skapar ett företagscenter för sina närmare 400 anställda inom affärs- och servicefunktion. Dessutom omvandlar man sin globala kundtjänst och väljer det nya nordiska företagscentret till att bli företagets europeiska servicecenter. Att kontoret spelar en viktig roll för företaget råder inget tvivel om – inte minst för kreativiteten och konkurrenskraften.

–Vi på Castellum hälsar det innovativa företaget Nouryon varmt välkomna till våra nyrenoverade lokaler i Balansen, Gamlestaden. Balansen är skapad för att underlätta för företagens medarbetare att trivas och utvecklas i en yrkesvardag i balans. En moden arbetsplats som får människor att må bra stimulerar både produktivitet och lönsamhet, säger Helen Sandberg, uthyrningschef på Castellum Väst.

Placeringen i Göteborg är ingen slump. Med närheten till flera av företagets anläggningar på västkusten, logistikläget med Nordens största hamn, närheten till ledande universitet och högskolor som Chalmers ger många strategiska fördelar – inte minst när det kommer till att attrahera talanger.

Att valet föll på fastigheten Balansen i Gamlestaden där Castellum förvandlar en historisk byggnad för att möta framtidens sätt att arbeta, förklarar Gijsberth de Ruiter som leder flyttprojektet för Nouryon så här:

–Byggnaden uppfyller det vi behöver för vårt nordiska affärscenter när det gäller både rymd och läge. Inledningsvis är vi 300 som flyttar och Gamlestaden erbjuder bra kommunikationsmöjligheter och parkeringsmöjligheter. Vi är mycket nöjda med den! Läget är dessutom lättillgängligt för våra nuvarande medarbetare och vi hoppas att det även är det för nya potentiella medarbetare.  Nouryon är ett ungt företag och idag är vi utspridda på flera platser, städer och länder. Vi hoppas kunna stärka både vår Nouryonkultur och vårt kreativa samarbete när vi nu samlar alla på ett och samma ställe.

Intresset för det expansiva Gamlestaden, med sitt nya resecentrum attraherar många kontorskunder just nu. Här ifrån nås hela regionen och Centralstationen ligger bara ett stopp bort. Här växer en av Göteborgs mest spännande stadsdelar fram, säger Helen Sandberg.

Nouryon flyttar in under tredje kvartalet 2021 och hyr ca 4 600 kvadratmeter, i den ca 12 000 kvm stora fastigheten.

Helen Sandberg, Uthyrningschef, Castellum Väst, tel 031- 744 09 33

Castellum är ett av Nordens största börsnoterade fastighetsbolag med ett fastighetsvärde på ca 96 miljarder kronor. Vi finns i 14 svenska tillväxtregioner samt i Köpenhamn och Helsingfors. Varje dag går 250 000 personer till jobbet i våra lokaler. Vi utvecklar flexibla arbetsplatser och smarta logistiklösningar med en uthyrningsbar yta om 3,8 miljoner kvadratmeter. Ett av våra hållbarhetsmål är att vara helt klimatneutrala senast 2030. Castellum är det enda nordiska fastighetsbolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Castellum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Gijsberth de Ruiter, Nouryon