• Castellum/

Pressinbjudan: Ibrahim Baylan till Gateway Säve - Start för Sveriges största forskningsanläggning för elektromobilitet

Den 22 september tas det första ceremoniella spadtaget för Sveriges största forskningsanläggning för elektromobilitet – SEEL – på Gateway Säve, Göteborg. Vid eventet diskuterar näringsminister Ibrahim Baylan och representanter för Castellum Väst, Chalmers, RISE, SEEL och Vestia hur forskning och samarbete kan accelerera utvecklingen av en fossilfri, hållbar transportsektor och bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft.

Media är välkomna att bevaka eventet och ställa frågor till de medverkande.

Tid och plats: 22 september, kl 11:30–13:00, Gateway Säve, Säve Flygplatsväg 2, Göteborg.
(bredvid Nolvik Hotell & Restaurang)

På scen: "Samverkan svensk framgångsfaktor för utvecklingen av elektromobilitet."
Diskussion med näringsminister Ibrahim Baylan, Mariette Hilmersson, vd Castellum Väst, Henrik Svenningstorp, vd  SEEL, Stefan Bengtsson, rektor och vd Chalmers tekniska högskola, Pia Sandvik, vd RISE Reasearch Institutes of Sweden, Christian Johansson Gebauer, Styrelseordförande Vestia Construction Group AB.

Ta sig hit och hem: Abonnerad elbuss till Gateway Säve avgår från Gustav Adolfs torg/Norra Hamngatan kl 11:00. Klockan 13:00 går bussen tillbaka och ankommer Gustav Adolfs torg ca 13:30. Vänligen ange om du vill åka med den abonnerade bussen när du anmäler dig.

Anmälan om deltagande senast: 21 september till  johanna.stal@castellum.se

Arrangemanget är Coronaanpassat, vilket innebär att vi har ett begränsat antal platser och följer myndigheternas råd och rekommendationer.

Kort om SEEL
Swedish Electric Transport Laboratory, SEEL, ägs av RISE och Chalmers. Verksamheten blir en arena för forskning och utveckling och testbädden blir en gemensam plattform att mötas på. Här kan näringsliv, forskning och samhällsaktörer tillsammans dra nytta av den kunskapsutveckling och det teknikskifte som nu sker. Testbädden kommer att vara i drift 2023. Genom etablerandet på Gateway Säve stärks svensk fordonsindustris konkurrenskraft och skyndar på omställningen till ett fossilfritt samhälle.Presskontakt:
Presskontakt Castellum: Johanna Stål, johanna.stal@castellum.se 073-444 56 83

Presskontakt RISE/SEEL: Niklas Jälevik, niklas.jalevik@ri.se 072-727 53 14
Presskontakt Chalmers/SEEL: Ingrid Claesson,
ingrid.claesson@chalmers.se 0766-08 68 45
Presskontakt Vestia: Linda Wennersten,
linda.wennersten@wenlia.se 0703-14 56 53

Pressekreterare näringsminister Baylan: Kajsa Loord, kajsa.loord@regeringskansliet.se 073-075 97 31