• Castellum/

Prisade arkitektkontoret Bornstein Lyckefors flyttar till Castellums Emigranten, Göteborg

I den stomrena bottenvåningen på nybyggda Emigranten i Göteborg kommer det prisbelönade arkitektkontoret Bornstein Lyckefors att skapa sitt optimala Göteborgskontor. Det nybyggda huset Emigranten är en berättelse om ett kvarter som ritades för ett sekel sedan och nu äntligen står klart enligt den ursprungliga planen.

”Vi är otroligt glada att kunna välkomna Bornstein Lyckefors som nya hyresgäster i Amerikahusets nybyggda och toppmoderna tvilling Emigranten i Göteborg. Ett nybyggt kontorshus som nyligen fick ett hedersomnämnande för sin goda byggnadskonst då Göteborgs bästa byggnad utsågs”, säger Katarina Uppling, uthyrare på Castellum Väst.

Nybyggda Emigranten ligger bokstavligen vägg i vägg med Amerikahuset, på Masthuggskajen som växer fram som stadens mest dynamiska nya stadsdel med anslående utsikt över Göteborgs hamninlopp. På taket finns uteterrass, trädgård och WorkOUT®, Castellums koncept för utomhuskontor på ca 500 kvm, som komplement till arbetsplatserna inomhus.

”För oss har det varit viktigt att flytten går till en del av Göteborg, i det här fallet Masthuggskajen, som är under en spännande omvandling. Utifrån en stomren lokal i markplan har Castellum gett oss stor frihet att skapa en ideal arbets- och mötesplats för våra medarbetare och kunder”, säger Susanna Dahl, kontorschef på Bornstein Lyckefors.

Lokalanpassningen påbörjas efter nyår och inflyttning i de 596 kvm stora bottenvåningen beräknas ske hösten 2022.

För mer information vänligen kontakta:

Katarina Uppling, Uthyrare, Castellum Väst, 031-706 65 06

Castellum är ett av Nordens största börsnoterade fastighetsbolag som utvecklar flexibla arbetsplatser och smarta logistiklösningar. Per den 19 november 2021 uppgick fastighetsvärdet till ca 148 miljarder, baserat på ett ägande av samtliga aktier i Kungsleden. Vi finns i attraktiva svenska tillväxtregioner samt i Köpenhamn och Helsingfors-området. Genom Castellums intressebolag Entra ASA får bolaget också exponering mot den norska kommersiella fastighetsmarknaden. Ett av våra hållbarhetsmål är att vara helt klimatneutrala senast 2030. Castellum är det enda nordiska fastighets- och byggbolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.