Guldregn över svenska flugkastare i årets VM

Report this content

Årets VM i flugkastning i Åhus, blev en succé för det svenska laget med 19 medaljer varav 9 guldmedaljer. Sverige har aldrig tidigare tagit så många guldmedaljer under ett VM, som i år. De svenska damerna, Anna-Karin Viklund och Anna Hedman fick toppresultat med totalt 11 medaljer, varav 7 guld. Det blev även en succé för de manliga flugkastarna Tellis Katsogiannos, Bernt Johansson, Niklas Eriksson och Esa Raudasvirta, som totalt tog 8 medaljer varav två guld. Sverige vann guldligan i flugkastning i årets VM.  Nio nationer deltog i VM med totalt 65 deltagare. Sverige tillhör idag tillsammans med Norge och USA, flugkastningens "Topp 3" nationer.

Det svenska landslaget i flugkastning tog 19 medaljer i VM.  Anna-Karin Viklund, som deltog i det svenska damlaget, tog fyra guldmedaljer. /fotograf Sven-Åke Ahlström

- Platsen för VM på Åhus Beach var fantastisk! Banorna var bra och vi hade tur med vädret och vindförhållandena. Det svenska laget inspirerades av tävlingen och kom in i ett ”flow”, som resulterade i de bästa resultaten genom åren. Dessutom hade vi en stor härlig publik med många Åhus-bor som hejade på oss, säger Lise-Lotte Janson, tävlingsansvarig, generalsekreterare Svenska Castingförbundet.

De deltagande länderna var Spanien, UK, Italien, Estland, USA, Sverige, Norge, Japan och Canada. Några av de tidigare svenska världsmästarna som deltog i det svenska laget var Bernt Johansson och Tellis Katsogiannos. Bernt Johansson tog ett guld och ett silver. Tellis tog ett silver och ett brons. Dessutom tog Niklas Eriksson ett silver och Esa Raudasvirta tog ett silver och ett brons.  Damernas medaljer dominerades av Anna Hedman och Anna-Karin Viklund. Anna-Karin Viklund tog fyra guld, två silver och ett brons. Anna Hedman tog tre guld och två brons. (se hela resultatlistan https://www.flugkastar-vm2024castingsport.se/t-vlingen/scoreboard )

Sverige har en lång tradition av framgång inom flugkastning och har flera världsmästare i sporten. Norge deltog med 22 kastare och tillhör idag tillsammans med Sverige och USA Flugkastningens ”Topp 3” nationer. I damklasserna deltog damer från sex länder.

Castingförbundet arrangerade VM i flugkastning i samarbete med Kristianstads kommun, Visit Skåne AB och Peshku Sportfiskeklubb.

VM i Flugkastning på Evenemangsstranden i Åhus, 19-25 augusti
Under VM i Flugkastning i Åhus, tävlade deltagarna i sex olika grenar:
- 1 precisionsgren, Trout Accuracy
- 3 distansgrenar ”överhands” : Trout Distance, Salmon Distance, Seatrout Distance
2 distansgrenar ”spey”: Spey Distance 15.1’, Spey Distance 16/18’

Det svenska laget bestod av:
Anna Hedman, Älvsbyn
Anna-Karin Viklund, Piteå
Bernt Johansson, Älvsbyn
Magnus Hedman, Älvsbyn
Tobias Göras, Piteå
Roger Håkansson, Ryd

Tellis Katsogiannos, Partille
Seppo Kumpula, Hallstahammar
Niklas Eriksson, Halmstad
Rickard Gustafsson, Göteborg
Stefan Norström, Ryd
Esa Raudasvirta, Piteå

FAKTA: Castingsporten är indelad i två discipliner: Casting och Flugkastning, totalt 15 grenar. Sverige är världsledande nation i flugkastning. Under den senaste VM tävlingen i Flugkastning i Norge vann Sverige 13 medaljer. Under VM i Åhus, kommer regerande världsmästare att finnas på plats. Flugkastning är en gren inom castingsporten där deltagarna tävlar i att kasta en fluga så långt och precist som möjligt. Det kräver skicklighet och precision. Flugkastning är en populär sport runtom i världen och lockar deltagare från olika länder att tävla mot varandra.

För mer information, bilder intervju, vänligen kontakta: Inger Söderholm, tel 0709-969599, inger@ismk.se.,

Svenska Castingförbundet

Castingsporten har två discipliner, Casting och Flugkastning, där man använder ett kastspö, lina och rulle, med en vikt eller fluga, som man kastar ut. Det handlar om precisionskastning och längdkastning. Casting och flugkastning är en idrott som utmanar unga lika mycket som vuxna och äldre.

Taggar:

Snabbfakta

Årets VM i flugkastning i Åhus, blev en succé för det svenska laget med 19 medaljer varav 9 guldmedaljer. Sverige har aldrig tidigare tagit så många guldmedaljer under ett VM, som i år. De svenska damerna, Anna-Karin Viklund och Anna Hedman fick toppresultat med totalt 11 medaljer, varav 7 guld. Det blev även en succé för de manliga flugkastarna Tellis Katsogiannos, Bernt Johansson, Niklas Eriksson och Esa Raudasvirta, som totalt tog 8 medaljer varav två guld. Sverige vann guldligan i flugkastning i årets VM.  Nio nationer deltog i VM med totalt 70 deltagare. Sverige tillhör idag tillsammans med Norge och USA, flugkastningens "Topp 3" nationer.

Citat