Vem blir årets världsmästare i flugkastning?

Report this content

Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad. Nio nationer deltar med totalt 70 deltagare. De deltagande länderna är Spanien, UK, Italien, Estland, USA, Sverige, Norge, Japan och Canada. Sverige är idag världsledande i flugkastning och flera av de svenska deltagarna är tidigare världsmästare, exempelvis Bernt Johansson och Tellis Katsogiannos. Tävlingarna arrangeras i samarbete med Kristianstads kommun, Visit Skåne AB och Peshku Sportfiskeklubb.

Den flerfaldige världsmästaren i flugkastning, Bernt Johansson, tävlar i årets VM i flugkastning i Åhus den 19-25 augusti.

- Vi är stolta över att vara värd för årets VM i flugkastning och ser fram emot att få visa upp Skåne och våra fiskevatten. Vi hoppas att många av besökarna har möjlighet att stanna kvar och utforska Skåne som en destination med allt från mat och dryck till vacker natur. De som är intresserade av flugkastning och vill uppleva ett spännande och internationellt sportevenemang, får inte missa årets VM i Åhus, säger Mikael Wigsten, projektledare, event & möten idrott, Visit Skåne AB.

Sverige har en lång tradition av framgång inom flugkastning och har flera världsmästare i sporten. I år har de svenska deltagarna stora möjligheter till medalj både i enskilda grenar och i kombinationer.  Flerfaldige världsmästaren Bernt Johansson, Piteå SFK, kommer att försvara sina guldmedaljer i Seatrout Distance. Dessutom kommer tidigare världsmästaren i Spey tvåhandslängd, Tellis Katsogiannos, att delta i landslaget.

Norge deltar med 22 kastare och tillhör idag tillsammans med Sverige och USA Flugkastningens ”Topp 3” nationer, som troligen kommer att få stå på prispallen. Japan och Canada deltar för första gången i VM i Flugkastning.  I damklasserna deltar nio damer från sex länder, varav USA:s damer är favorittippade.

Program VM i flugkastning 19-25 augusti 2024:
Invigning : Måndag 19 augusti kl 17 av Camilla Palm, Kristianstad kommuns ordförande.
Presskonferens: Tisdag 20 augusti kl 12.15-12.55 med regerande och tidigare VM vinnare, samt Lise-Lotte Janson, generalsekreterare Castingförbundet, Pehr Palm, Kristianstads kommun och  Halil Radogoshi, ordförande Peshku Sportfiskeklubb.
Se hela tävlingsprogrammet :

VM i Flugkastning på Evenemangsstranden i Åhus, 19-25 augusti
Tävlingsdagar: 20-24 augusti.
Under VM i Flugkastning i Åhus, tävlar deltagarna i sex olika grenar:
- 1 precisionsgren, Trout Accuracy
- 3 distansgrenar ”överhands” : Trout distance, Salmon Distance, Seatrout Distance
- 2 distansgrenar ”spey”: Spey Distance 15.1’, Spey Distance 16/18’

Det svenska laget består av:
Anna Hedman, Älvsbyn
Anna-Karin Viklund, Piteå
Bernt Johansson, Älvsbyn
Magnus Hedman, Älvsbyn
Tobias Göras, Piteå
Roger Håkansson, Ryd

Tellis Katsogiannos, Partille
Seppo Kumpula, Hallstahammar
Niklas Eriksson, Halmstad
Rickard Gustafsson, Göteborg
Stefan Norström, Ryd
Esa Raudasvirta, Piteå

FAKTA: Castingsporten är indelad i två discipliner: Casting och Flugkastning, totalt 15 grenar. Sverige är världsledande nation i flugkastning. Under den senaste VM tävlingen i Flugkastning i Norge vann Sverige 13 medaljer. Under VM i Åhus, kommer regerande världsmästare att finnas på plats. Flugkastning är en gren inom castingsporten där deltagarna tävlar i att kasta en fluga så långt och precist som möjligt. Det kräver skicklighet och precision. Flugkastning är en populär sport runtom i världen och lockar deltagare från olika länder att tävla mot varandra.

För mer information, bilder intervju, vänligen kontakta: Inger Söderholm, tel 0709-969599, inger@ismk.se.

Inger Söderholm, inger@ismk.se, tel 0709-969599

Svenska Castingförbundet

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Vi är stolta över att vara värd för årets VM i flugkastning och ser fram emot att få visa upp Skåne och våra fiskevatten. Vi hoppas att många av besökarna har möjlighet att stanna kvar och utforska Skåne som en destination med allt från mat och dryck till vacker natur. De som är intresserade av flugkastning och vill uppleva ett spännande och internationellt sportevenemang, får inte missa årets VM i Åhus.
Mikael Wigsten, projektledare, event & möten idrott, Visit Skåne AB.