Äntligen kommer Camparos prisbelönta vin Barolo Boiolo till Sverige

Report this content

våras vann Camparos Barolo Boiolo guld med 96 poäng av 100 möjliga i världens största tävling för viner - Decanter World Wine Awards. Nu kommer vinet äntligen till Sverige och blir systembolagets enda ekologiska Barolo.

Camparos viner växer i hjärtat av Piemonte, ett landområde med långa och stora vintraditioner. Familjen Camparo har odlat vin här i tre generationer och de har alltid gjort det med mycket passion och kompromisslös hänsyn till sitt land och miljön.Camparos viner återspeglar familjens filosofi som bl.a går ut på stor respekt för naturen och den naturliga utvecklingen av vinet i dess olika fysiologiska faser och stor kärlek för sin miljö och sitt land.

Vinet är kraftfullt och elegant med en fantastisk struktur och silkeslena tanniner. Rödbärigt med mogen frukt och aromer av kaffe, tobak och vanilj, samt inslag av viol och ros. Det har lagrats 24 månader på 25 hl fat av fransk ek, samt ytterligare 12 månader på flaska. För att lyfta fram att vinet är ekologiskt har Camparo symboliskt nog valt att ha en fjäril på sina etiketter då fjärilar ej kan leva bland besprutade vinrankor.

”Det är otroligt roligt att kunna erbjuda detta fantastiska vin till vinintresserade svenskar och vi är mycket stolta över att Camparo valt att jobba med oss. Inte minst för att de är en av bara ett fåtal vinproducenter som kan erbjuda en ekologisk Barolo”  säger Torbjörn Hamner, VD för Castore Sweden AB.

Den 13 september finns detta prisbelönta, ekologiska vin äntligen i systembolagets beställningssortiment. Men denna smakrika skönhet finns i begränsad upplaga – endast 5000 flaskor ska fördelas bland vinälskare världen över.

Beställningsnummer: 78840

Pris 399 kr

Kontaktinformation:

Torbjörn Hamner, VD
info@castore.eu

Om Castore Sweden AB:
Castore erbjuder viner från noga utvalda producenter. Vingårdarna är ofta familjeägda sen flera generationer och genom tradition och passion framställer de viner av toppklass som återspeglar region och terroir. Castore ser alltid till att samarbeta med producenter som har ett hållbart miljötänk.

Taggar:

Citat