Catella rådgivare vid försäljningen av Webhallen

Catella har varit exklusiv finansiell rådgivare åt Dixons Retail plc vid avyttringen av den ledande näthandelsaktören Webhallen till norska Komplett AS. Dixons Retail är börsnoterat i London och är en av Europas största detaljhandelskoncerner med fokus på konsumentelektronik. Komplett, som ägs av norska Canica, är Norges största näthandelsaktör inom konsumentelektronik.

“Försäljningen av Webhallen är en affär vi är stolta över. Detta särskilt eftersom vi tror att den med hög sannolikhet kommer att vara en av de mer strategiska affärerna utifrån ett näthandelsperspektiv i Norden under 2013; Komplett är en av de största e-handelsaktörerna i Norden och Webhallen en av de snabbast växande. Dessutom uppskattar vi att vi fick förtroendet av Dixons Retail, som är baserade i Storbritannien, att leda detta för dem viktiga projekt i Norden”, säger Fredrik Bergholm, chef för Catella Consumer.

“Vi ser att just onlinebolag och detaljhandelsbolag inom tydliga nischer kommer att dominera den nordiska M&A-marknaden 2013. Det är inom det området Catellas styrka som rådgivare ligger och vi är mycket nöjda med att kunna presentera det här avslutet”, säger Jonas Hedman, ansvarig projektledare på Catella Consumer.

Webhallen är en ledande näthandelsaktör i Sverige med en omsättning om cirka 1 miljard kronor. Bolaget är baserat i Sverige och säljer media, spel, IT, hårdvara och relaterade produkter med en multikanalstrategi som omfattar onlineförsäljning samt 10 butiker.

Komplett har tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Webhallen. Tillträde är beräknat till i slutet av maj. För ytterligare information kring transaktionen hänvisas till Dixons Retails pressmeddelande, som finns att läsa här.

Catella Consumer erbjuder rådgivningstjänster till bolag verksamma inom konsumentnära branscher såsom detaljhandel, konsumentvaror och service. Tyngdpunkten ligger på försäljning och förvärv av företag (M&A), där Catella agerar både på köp- och säljsidan vid såväl privata som publika transaktioner. Inom Catella Consumer arbetar 10 personer i Stockholm och verksamheten är en del av Catella-koncernen.

Fredrik Bergholm
Chef för Catella Consumer

Viktoria Ejenäs
viktoria.ejenas@catella.se

Catella är en oberoende finansiell rådgivare och kapitalförvaltare. Vi finns i 12 länder i Europa och har 430 anställda. Catella har ett starkt erbjudande inom finansiella tjänster genom vår verksamhetsmässiga bredd, geografiska spridning och ledande position inom fastighetssektorn. Catella är listat på Nasdaq OMX First North Premier och handlas under kortnamnen CAT A och CAT B. Remium AB är bolagets Certified Advisor. Läs mer om Catella på www.catella.se

Citat

Försäljningen av Webhallen är en affär vi är stolta över. Detta särskilt eftersom vi tror att den med hög sannolikhet kommer att vara en av de mer strategiska affärerna utifrån ett näthandelsperspektiv i Norden under 2013; Komplett är en av de största e-handelsaktörerna i Norden och Webhallen en av de snabbast växande. Dessutom uppskattar vi att vi fick förtroendet av Dixons Retail, som är baserade i Storbritannien, att leda detta för dem viktiga projekt i Norden.
Fredrik Bergholm, chef för Catella Consumer
Vi ser att just onlinebolag och detaljhandelsbolag inom tydliga nischer kommer att dominera den nordiska M&A-marknaden 2013. Det är inom det området Catellas styrka som rådgivare ligger och vi är mycket nöjda med att kunna presentera det här avslutet.
Jonas Hedman, ansvarig projektledare på Catella Consumer