Catella Investments förvärvar Liber Hermods

Report this content

Catella Investments, via Strukturfonden II, har tillsammans med Keith Fransson, VD i Liber Hermods AB (”Hermods”), och Mats-Olof Ljungquist, nyvald styrelseordförande i Hermods, undertecknat bindande avtal om att förvärva Hermods från Liber AB. Hermods är ett ledande bolag inom kommunal vuxenutbildning och arbetsmarknadsutbildning.

Hermods grundades år 1898 och har under årens lopp utbildat fler än 4 miljoner svenskar. Hermods har kontor på ett femtontal orter i Sverige och avtal med närmare 120 kommuner. Bolaget omsätter omkring 100 miljoner kronor och har cirka 150 medarbetare.

”Hermods är ett bolag med ett starkt varumärke som är väl positionerat att ta marknadsandelar inom den växande utbildningsbranschen. Vi ser fram emot att tillsammans med Hermods ledning fortsätta att utveckla bolaget”, säger Mats-Olof Ljungquist.

”Vår strategi är att bygga vidare på bolagets affärsplan, bl.a. genom att etablera nya geografiska fästen och genom att växa inom nya områden såsom friskolor och kvalificerad yrkesutbildning”, säger Johan Hesser, Catella Investments.

”Hermods har under det senaste halvåret haft ett starkt inflöde av nya projekt. Med Catella som ny ägare ges goda förutsättningar att lyfta bolaget ytterligare en nivå”, kommenterar Keith Fransson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mats-Olof Ljungquist, Styrelseordförande Liber Hermods, +46 70 886 90 13
Johan Hesser, Investment Manager Catella Investments, +46 733 00 66 55
Keith Fransson, VD Liber Hermods, +46 70 991 91 82

Om Catella Investments
Catella Investments är ett private equity-företag som investerar i onoterade nordiska bolag som omsätter mellan 15 och 100 miljoner euro. Catella Investments söker situationsdrivna investeringar i bolag som har en sund underliggande verksamhet men som står inför en förändringsprocess som kan stödjas genom att tillföra kapital, aktivt ägarskap och professionell styrning. Läs mer på www.catellainvestments.se.