Catella lanserar fyra nya fonder

Report this content

De Luxemburgbaserade fonderna Catella Nordic Tiger, Catella Nordic Fixed Income Opportunity, Catella Nordic Long Short Equity och Catella Allocation Sweden är från och med idag tillgängliga för handel. De kan i dagsläget handlas på Aktieinvest, Avanza Bank, Danske Bank, Folksam, Fondmarknaden, Nordnet, SAXO-ETRADE, SEB, Skandia samt UBS.

Catella Fondförvaltning breddar fondutbudet för svenska och internationella sparare. Nya fonderna Catella Nordic Tiger, Catella Nordic Fixed Income Opportunity, Catella Nordic Long Short Equity och Catella Allocation Sweden är dagligt handlade UCITS III fonder med en minsta insättning på 100 SEK. De är Luxemburgregistrerade, vilket innebär en skattefördel framför Sverigeregistrerade fonder.

”Våra nya fonder har nu blivit registrerade i Sverige. Därmed får vi marknadsföra dem och göra dem disponibla för intresserade sparare och investerare på fondplattformarna. De finns i dagsläget tillgängliga för handel på Aktieinvest, Avanza Bank, Danske Bank, Folksam, Fondmarknaden, Nordnet, SAXO-ETRADE, SEB, Skandia samt UBS”, säger Stefhan Klang, VD på Catella Fondförvaltning AB.

Catella Nordic TigerDet bästa av två världar

Catella Nordic Tiger är en aktivt förvaltad aktiefond som investerar i nordiska bolag med en betydande del av sin försäljning i tillväxtmarknaderna. Därigenom är fonden exponerad mot snabbväxande tillväxtekonomier i bland annat Asien, Sydamerika och Östeuropa.

Catella Nordic Fixed Income OpportunityEn högavkastande räntefond

Catella Nordic Fixed Income Opportunity är en alternativ räntefond som framför allt investerar i företagsobligationer emitterade på den nordiska marknaden. Fonden strävar efter att konsekvent leverera en positiv avkastning där utbytet mellan avkastning och risk, den riskjusterade avkastningen, ska vara konkurrenskraftig.

Catella Nordic Long Short Equity Mer Alfa än Beta

Catella Nordic Long Short Equity är en alternativ aktiefond som har som mål att ge andelsägare en positiv avkastning i både upp- och nedgående marknad. Den investerar främst i aktier men även i derivat noterade på de nordiska börserna och strävar efter hög korrelation med aktiemarknaden i en uppgående marknad och låg korrelation i en nedgående marknad.

Catella Allocation SwedenDet handlar om timing

Catella Allocation Sweden är en aktivt förvaltad blandfond som investerar i svenska aktier och räntor. Fonden förvaltar respektive tillgångsslag aktivt och allokerar mellan de olika tillgångsslagen för att ge en överavkastning jämfört med marknadsindex över en konjunkturcykel.

Stockholm den 24 januari 2011

För ytterligare information kontakta:

Stefhan Klang, Verkställande direktör
Catella Fondförvaltning
E-mail: stefhan.klang@catella.se
Tel.: +46 8-614 25 00, mobil: +46 705-525207
www.catellafonder.se

Joakim Stenberg, Business Development Manager
Catella Fondförvaltning
E-mail: joakim.stenberg@catella.se
Tel.: +46 8-614 25 00, mobil: +46 705-535267
www.catellafonder.se

Catella Fondförvaltning är en nordisk fondförvaltare med över 12 års erfarenhet av att förvalta aktiefonder, blandfonder och räntefonder. Catella Fondförvaltning är en del av Catella, noterat på Nasdaq OMX – First North.

Taggar: