Catella IT och InterIKEA investerar i Infologic AB

Report this content

Catella IT och InterIKEA investerar i Infologic AB Genom en riktad nyemission värd 12 mkr har investmentbolaget Catella IT för egen och InterIKEAs räkning förvärvat en minoritetspost i mjukvaruföretaget Infologic AB. Kapitaltillskottet skall användas för fortsatt marknadsföring och utveckling av bolagets produkt </iBASE>, ett system för avancerad informationshantering på flera parallella språk och medier. Infologic utvecklar, marknadsför och säljer mjukvara för framställning, lagring och publicering av teknisk dokumentation. Systemet, som är uppbyggt på en unik metod att strukturera och styra information, lovar betydande rationaliseringsvinster kombinerat med strikt kvalitetssäkring. Infologics primära fokus är industriella kunder med stor produktion av produktdokumentation, men tänkbara kunder finns även inom offentlig förvaltning och tjänsteföretag. Ett exempel är bolagets första kund, Husqvarna Forest & Garden, som säljer sina produkter i många hundra varianter och översätter all dokumentation till 30 språk. I en sådan situation ger <iBASE> kunden både lägre kostnader, högre kvalitet och sparar dessutom tid, nog så kritiskt idag. - Det är naturligtvis oerhört roligt att Catella IT valt att investera i just oss. Helt avgörande för vårt beslut att bjuda in Catella IT var deras tydliga vilja till ett aktivt och långsiktigt engagemang. Med investeringen har vi även erhållit resurser att fullfölja utvecklingen av nästa version, som inom vissa branscher kan innebära samma revolution för informationsframställning som Desktop Publishing en gång innebar, säger Mats Hjärtström, VD Infologic AB. - Marknaden för informationshantering är enorm och befinner sig i stark tillväxt. I Infologic fann vi en intressant och väl genomtänkt produkt, uppbackad av ett mycket kunnigt och erfaret ledningsteam. Vi har stort förtroende för vad bolaget kan åstadkomma framöver och ska engagera oss ordentligt för att hjälpa till på vägen, säger Åsa Landén, Investment Manager på Catella IT. Nya namn i styrelsen för Infologic blir bl a Andrejs @akste, som tidigare innehaft ledande befattningar inom Electrolux-koncernen, samt Staffan Ahlberg, VD för börsföretaget IBS. För mer information, kontakta: Infologic AB Catella IT AB Mats Hjärtström, VD Åsa Landén, Investment Manager 070-588 7247 070-858 23 25 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/17/20001117BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/17/20001117BIT00110/bit0002.pdf