Foodtech-startup satsar på internationell expansion

Report this content

Stockholm, 4e Januari 2019 Caterbee är startupen som beslutat sig för att revolutionera cateringbranschen med sin B2B-inriktade plattform. Efter att ha funnits i mindre än ett år satsar de nu på expansion både på hemmaplan och internationellt.

Foodtech-företaget Caterbee grundades i januari 2018 med en idé om att förenkla processen att beställa catering genom en samlingsplattform för cateringfirmor. När den tekniska biten var på plats släppte startupen en pilot i juni för tiotal utvalda kunder. Kort därefter lanserade Caterbee en fullskalig B2B-inriktad plattform, och sedan dess har siffrorna visat på gott resultat. Under hösten har antalet kunder ökat till 100+ och antalet serverade rätter ligger på över 20 000. Kundkretsen har dessutom utökats med några av Sveriges större bolag såsom Klarna, HiQ, iZettle och Volvo.

"Resultat är långt över förväntan och vi är otroligt glada över den positiva utvecklingen", säger Caterbees vd Carl Wånge.

Planen för Caterbee  är att fortsätta öka tillväxten under 2019. Inledningsvis är målet att verkligen cementera sig som den ledande aktören i Stockholm, men det finns även planer på att ta tjänsten till andra delar av landet. Målsättningen är en omsättning på 20MSEK + för 2019. I början på 2019 startar Caterbee upp sin verksamhet i Göteborg och redan har en handfull leverantörer anslutit sig. Det finns även stora visioner för företagets internationella expansion. En omfattande marknadsundersökning som Caterbee själva har tagit fram pekar mot etablering i ett par av de nordiska grannländerna och även i ett flertal storstäder runtom i Europa.

"Under våren kommer vi att samla in mer data. Vi siktar på att lansera i minst en av dessa städer under året", säger Carl Wånge.

I december vann Caterbee.com en upphandling att leverera samtlig catering till Locum. Avtalet är på ett till fyra år med ungefärligt värde om en halv miljon kr per år. Carl Wånge kommenterar att Caterbee ser ljust på statliga upphandlingar då dessa typer av kunder suktar efter en digital plattform där kunden fritt kan välja från en mängd leverantörer för olika tillfällen samt har stora krav på att digitalisera sina flöden.

Carl Wånge, CEO

carl.wange@caterbee.com

Om Caterbee

Caterbee grundades i januari 2018 och är startupen som revolutionerar cateringbranschen genom en B2B-inriktad marknadsplats som gör det enkelt att beställa bra mat för alla tillfällen. Utbudet baseras på lokala cateringkök som erbjuder mat från hela världen, varav alla är handplockade av Caterbee. Företaget är Stockholmsbaserat och har idag sex anställda. Grundare av Caterbee är Patrik Illerstig (ex VD Qliro), Carl Wånge (CEO), Martin Wettergren (ex grundare Whispr Group/Mediapilot) & Karl Mårtensson (ex CTO Tretti).

Taggar: