Caverion slutför förvärvet av Refrigeration Solutions av Huurre Group Oy

Caverion Sverige, pressmeddelande, 2019-11-29

Caverion slutför förvärvet av Refrigeration Solutions av Huurre Group Oy

Caverion har idag slutfört förvärvet av Refrigeration Solutions av Huurre Group Oy. Detta efter att Konkurrensverket i Sverige godkänt transaktionen den 13:e november 2019. Den 29:e oktober 2019 meddelade Caverion att företaget tecknat avtal med Huurre Group Oy om att förvärva verksamheten. Köpeskillingen betalades kontant. Transaktionsvärdet kommer inte att offentliggöras.

Den förvärvade verksamheten är en ledande leverantör av energieffektiva CO2-baserade kylsystem och relaterade automationslösningar, verksamheten finns i Finland och Sverige. Intäkterna för den förvärvade verksamheten uppgick 2018 till EUR 48 miljoner, varav 30 miljoner genererades i Sverige och resterande belopp i Finland. Huurre Refrigeration Solutions sysselsätter 138 personer i Sverige och 134 personer i Finland.

Förvärvet stöder Caverions tillväxt inom service och stärker vårt erbjudande inom kyla ytterligare efter det nyligen genomförda förvärvet av Jetitek förra året. Efter genomfört förvärv kommer Caverions intäkter inom kyla, inklusive energieffektiva CO2-baserade kylsystem, uppgå till cirka EUR 130 miljoner.

”Vi värderar kompetensen hos medarbetarna på Huurre Refrigeration Solutions högt, den medför nya möjligheter inom design, konstruktion och service av energieffektiva och miljövänliga lösningar för våra installationstekniska miljöer. Vi välkomnar varmt våra nya medarbetare”, säger Thomas Hietto, Deputy CEO and Head of Business Unit Services på Caverion.

Thomas Hietto, Deputy CEO and Head of Business Unit Services, Caverion Corporation, tel. +358 40 047 4093, thomas.hietto@caverion.com

Juha Mennander Executive Vice President, Caverion Sweden, tel. +46 70 652 1203, juha.mennander@caverion.com

Ville Tamminen, Executive Vice President, Caverion Finland, tel. +358 50 390 0129, ville.tamminen@caverion.com

Milena Hæggström, Head of Investor Relations and External Communications, tel. +358 40 5581 328, milena.haeggstrom@caverion.com

Caverion bidrar med smarta tekniska lösningar och tjänster för byggnader, industriprocesser och infrastruktur.

Vårt unika tjänsteerbjudande omfattar hela livscykeln, från design till konstruktion till underhåll.

Vår vision är att vara förstahandsvalet när våra kunders, medarbetares, partners och investerares omvärld digitaliseras.

Under 2018 omsatte vi cirka 2.2 miljarder EUR. Caverion har cirka 15 000 medarbetare i 10 länder i norra, centrala och östra Europa. Caverions aktier är noterade på Nasdaq Helsingfors.