Elinstallationer signerade Caverion i ett av världens mest moderna reningsverk

Caverion Sverige, Pressmeddelande, 24-06-03

Elinstallationer signerade Caverion i ett av världens mest moderna reningsverk

För att rena framtidens avloppsvatten uppgraderas och optimeras Henriksdals reningsverk i Nacka med ny teknik. Och blir ett av världens mest moderna. Caverion har fått i uppdrag av Veidekke att installera el och telekomutrustning i delar av Sicklaanläggningen, en del av Henriksdals reningsverk, som ligger i bergrummen under Hammarbybacken. Allt till en ordersumma om cirka 100 MSEK.

Ett av vrldens modernaste reningverk i Sickla

De kommande åren pågår projektet som består av olika slags arbeten. Bland annat ska nya bergrum, pumpstationer, transporttunnlar och personalutrymmen byggas och renoveras. Vårt uppdrag är att installera belysning, kraft och ställverk i ett antal utrymmen.

Därutöver levererar Caverion brandlarm, teletekniska installationer, passerkontroll och datanätverk för anläggningens kommunikationssystem.

”Detta är ett spännande uppdrag i ett mycket stort infrastrukturprojekt. Här har vi möjlighet att använda vår styrka och bredd – och uppdraget ligger väl i linje med vårt strategiska tema hållbarhet. Att vara med och utveckla världens modernaste reningsverk talar sitt tydliga språk. Vi gör skillnad på riktigt”, säger Uno Lundberg, vd Caverion Sverige.

Marcus Ulander är inköpare på Veidekke och nöjd över att ha Caverion med i projektet:

”Vi ser fram emot att få jobba ihop med Caverion under många år i projektet. Våra kompetenser är en bra match och tillsammans kommer vi att åstadkomma något som många generationer får nytta av”, säger Marcus Ulander.

Utöver detta uppdrag har Caverions nya systerbolag Assemblin vunnit installationsuppdraget avseende kraftinstallationer till ett ordervärde på 130 MSEK.

”Ett första bevis på att vi kompletterar varandra och kan ge våra kunder ett mervärde i vår samlade kapacitet. Detta visar styrkan i att kombinera Assemblin och Caverion till en koncern. Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda våra kunder de mest kompletta och banbrytande lösningarna över hela livscykeln för hållbara omgivningar”, säger Uno Lundberg.

Erika Björnesparr
Marknads- och kommunikationschef Caverion Sverige
erika.a.bjornesparr@caverion.com
+46 73 050 92 85

Vi formas av våra omgivningar. Genom att göra dem smarta och hållbara, ser vi på Caverion till att företag och omvärld lyckas och att människor mår bra. Vi guidar våra kunder genom hela den tekniska livscykeln – från design och konstruktion och rådgivande tjänster, till installation av fastighetstekniska bastjänster och smarta, digitala lösningar, tekniskt och industriellt underhåll samt Facility Management – för byggnader, infrastruktur, industrier och industriprocesser. Våra beställare stöttas av över 15 000 kunniga medarbetare från tio länder i norra och centrala Europa. Vår omsättning uppgick 2023 till EUR 2.5 miljarder.

I april 2024 gick Caverion och Assemblin samman för att skapa ett ledande nordeuropeiskt tekniskt service- och installationsföretag: Assemblin Caverion Group. Tillsammans är vi 21 500 skickliga medarbetare i tio länder som delar passionen för smarta och hållbara lösningar. Vår sammanlagda omsättning uppgår till EUR 3,8 miljarder.

Caverion – Building Performance
www.caverion.se | www.caverion.com | www.assemblincaverion.com