Multidisciplinärt projekt på Kvarteret Hjorten

Caverion Sverige, pressmeddelande, 2018-09-18

Multidisciplinärt projekt på Kvarteret Hjorten

Caverion har påbörjat ett omfattande energiprojekt som berör samtliga av företagets teknikområden. Ventilationen i fastigheterna upplevs undermålig och målet med projektet är att skapa en behagligare inomhusmiljö.

"Vi på Caverion i Skellefteå är stolta över att ha tagit fram lösningen själva, drivit säljprocessen och att vi nu planerar genomförandet," säger Nina Södergren, energiingenjör, Caverion.

Då det råder temperaturskillnad mellan våningarna i fastigheterna i Kvarteret Hjorten, ska hela värmesystemet göras om och tryckdifferensen kommer regleras med nya stamventiler. Samtliga termostatventiler och termostater kommer att bytas ut och rummen kommer injusteras för en jämnare värmefördelning. Gamla ventilationsaggregat kommer även bytas ut. Resultatet kommer bli ett bättre inomhusklimat i fastigheten.

Projektet påbörjades under våren och kommer avslutas i slutet av 2018. Det är ett multidisciplinärt projekt som omfattar samtliga teknikområden och Caverion har kommit fram till en lösning som alla delaktiga i projektet tror på.

Byggnaderna i Kvarteret Hjorten ägs av Diös som är en kund Caverion jobbat med i flera år. Detta är det andra projektet Caverion har i Kvarteret Hjorten och det tidigare projektet bidrog med en energibesparing på över 25 %, vilket gjorde att fastigheten kunde Green Building-certifieras. De siktar på en stor energibesparing även denna gång.

"För oss på Diös är det viktigt att jobba nära våra hyresgäster för att möta upp deras behov, samt kunna nå en förbättrad driftsekonomi. Sedan är det alltid trevligt att jobba med kunniga människor som bidrar med sin kunskap och erfarenhet för att nå ett gott gemensamt resultat. Vi har samarbetat en del i Umeå med lyckat resultat, så att Diös valde Caverion även i Skellefteå kändes naturligt," säger Mats Dunder, projektledare, Diös.

Johan Berglund
Distriktschef Skellefteå
johan.berglund@caverion.com
+46 910 714 929

Caverion bidrar med smarta tekniska lösningar och tjänster för byggnader, industriprocesser och infrastruktur.

Vårt unika tjänsteerbjudande omfattar hela livscykeln, från design till konstruktion till underhåll.

Vår vision är att vara förstahandsvalet när våra kunders, medarbetares, partners och investerares omvärld digitaliseras.

Under 2017 omsatte vi cirka 2.3 miljarder EUR. Caverion har cirka 16 000 medarbetare i 12 länder i norra, centrala och östra Europa. Caverions aktier är noterade på Nasdaq Helsingfors.