Nytt patent för Caverion SmartView – en digital kundplattform som övervakar byggnadens prestanda i 18 000 fastigheter

Caverion Sverige, Pressmeddelande, 23-04-17

Den digitala kundplattformen Caverion SmartView gör det möjligt för användarna att enkelt få en överblick och inblick i hur deras byggnader presterar. Caverion SmartView används redan i över 18 000 byggnader i Europa. En del av dess teknik skyddas nu av ytterligare ett patent.

Patentet beviljades för nyckelelementet i Caverion SmartView – dataöverföring mellan sensormolnen och SmartView-molnet – men även för det sätt denna dataöverföring enkelt kan aktiveras eller inaktiveras.

"Målet med vår utveckling är att hjälpa våra kunder att optimera driften av sina fastigheter och spara energi. Caverion SmartView utnyttjar flera metoder för att övervaka inomhusluftens kvalitet, temperatur och nyttjandegraden av anläggningarna med mera. Olika sensorer och moln används för att samla in denna information och Caverion SmartView sammanför allt sömlöst”, säger Tuomo Härkönen, chef för digitala servicelösningar på Caverion Group.

"Alla åtgärder i Caverion SmartView är transparenta och går enkelt att aktivera och inaktivera. Den här typen av funktioner är exceptionella, och patentet är ett stort erkännande för den här flaggskeppstekniken och vår digitala expertis", fortsätter Härkönen.

Digitala produkter spelar en nyckelroll när det gäller att optimera byggnadsförhållanden, hållbarhet, energiförbrukning och fjärrövervakning dygnet runt.

Läs mer om Caverion SmartView >>

Läs mer om våra tjänster för energieffektivitet >>

Peter Åkerström
Teknisk expert Remote Center, Caverion Sverige
peter.akerstrom@caverion.com

+46730894032

Vi formas av våra omgivningar. Genom att göra dem smarta och hållbara, ser vi på Caverion till att företag och omvärld lyckas och att människor mår bra. Vi guidar våra kunder genom hela den tekniska livscykeln – från design och konstruktion och rådgivande tjänster, till projekt, tekniskt och industriellt underhåll samt Facility management – för byggnader, för infrastruktur och för industrier. Våra beställare stöttas av över 15 000 kunniga medarbetare från tio länder i norra och centrala Europa. Vår omsättning uppgick 2021 till EUR 2.3 miljarder. Caverions aktier är noterade på Nasdaq Helsingfors.

Caverion – Building Performance