Fem svenska företag topprankas inom miljöfrågor

TETRA PAK, Bonava, Volvo Car Group, Essity och Electrolux får högsta betyg för sitt arbete med miljöfrågor. Företagen står med i den årliga A-listan från den ideella välgörenhetsorganisationen CDP, baserat på deras transparens och resultat inom klimatförändringar, avskogning och vattenskydd.

Företagen är bland de 272 företag i världen som finns med på den årliga A-listan från CDP, den ideella organisation som driver världens miljöredovisningssystem för företag, städer, stater och regioner.

CDP har delat in A-listan i tre miljökategorier: klimatförändringar, avskogning och vattenskydd. TETRA PAK är det enda av de svenska företag som står med på listan som har fått högsta betyg i två kategorier: klimatförändring och avskogning. Bonava och Volvo Car Group har båda högsta betyg i klimatförändring, Essity har högsta betyg i avskogning och Elektrolux har högsta betyg i vattenskydd.

För att få ett A i klimatfrågan måste företagen ha en stabil klimatstyrning, rigorösa riskhanteringsprocesser, verifierade koldioxidutsläpp inom nivå 1 och 2 enligt Greenhouse Gas officiella protokoll för koldioxidutsläpp och minska utsläppen i hela värdekedjan. Greenhouse Gas Protocol Corporate Standard har delat in ett företags koldioxidutsläpp i tre nivåer. Nivå 1 handlar om utsläpp direkta utsläpp från ägda eller kontrollerade källor, nivå 2 handlar om indirekta utsläpp från generering av köpt energi och nivå 3 handlar om alla indirekta utsläpp som förekommer i det rapporterande företagets värdekedja.

De flesta företag på A-listan för klimatförändringar har nu väl etablerade utsläppsmål som har godkänts av Science Based Targets-initiativet, samt bevis på att målen täcker deras utsläpp inom nivå 3 enligt GHG:s protokoll. I Europa har 80 procent av alla företag på A-listan för klimatförändringar ett godkänt vetenskapligt baserat mål (SBT).

14 banbrytande företag - däribland Danone, L'Oréal, och Unilever - fick A i samtliga kategorier för sina prestationer inom CDP:s tre kategorier under 2021, jämfört med 10 företag förra året. Att fler företag får toppbetyg i årets lista visar att det finns ett behov av en helhetssyn på miljöfrågor. Det blev också tydligt under COP26.

- COP26 klargjorde att företagen spelar en viktig roll för att uppnå en ekonomi med nettonollutsläpp och naturpositivitet och för att hålla oss inom 1,5 °C. Det är uppmuntrande att fler företag redovisar sin påverkan och inser att miljöfrågorna måste hanteras tillsammans, och jag är glad över att 8 av de 14 företagen med högsta betyg i alla kategorier är baserade här i Europa, säger Maxfield Weiss, vd för CDP Europa.

Fler företag än någonsin tidigare lämnar ut sin miljöinformation. Rekordmånga, 13 000 företag som representerar 64 procent av det globala marknadskapitalet, lämnade ut uppgifter till CDP under 2021. Samtidigt har 16 870 företag som är värda 21 000 miljarder dollar - däribland Chevron och Exxon Mobil - inte svarat på begäran om information från sina investerare och kunder, eller lämnat tillräcklig information i sina svar. Dessa företag går emot den ström av förändringar som är nödvändiga i arbetet för att minska vår klimatpåverkan och de åtgärder som har utvecklats både på EU-nivå och globalt.

- Vi måste se fler åtgärder från företag utanför A-listan snarast. Företag som inte redovisar och agerar för sin miljöpåverkan utsätter både planeten och sig själva för risker. Om de fortsätter på samma spår kommer de att hamna på fel sida av den allmänna opinionen, lagstiftningen och kapitalmarknaderna. Granskningen ökar: otillräckliga mål eller greenwashing kommer inte att fungera, säger Maxfield Weiss.

Det finns bevis för att företag som har höga poäng på miljöområdet även har goda ekonomiska resultat. Stoxx Global Climate Change Leaders-indexet, som baseras på CDP:s A-lista, har haft en 5,8 procent högre genomsnittlig årlig avkastning än sitt referensindex sedan 2012. [1]

Dessa företag är dock bara toppen av isberget. Endast 2 procent av alla företag som fick poäng kom med på CDP:s A-lista, medan 58 procent fick antingen C eller D - vilket innebär att de bara har börjat inse sin miljöpåverkan. Totalt rankades nästan 12 000 företag från betyget A till D- för sina miljöprestanda 2021.

CDP poängsätter företag baserat på en transparent metod som omfattar offentliggörande, medvetenhet, förvaltning och ledarskap. Som en del av sin nya femåriga strategi för att ta itu med den miljömässiga nödsituationen kommer CDP att utveckla sin poängsättning för att fokusera ännu mer på spårning mot vetenskapliga riktmärken och vägar, och kommer att utöka sitt arbete för att täcka fler miljöfrågor, inklusive mark, hav, biologisk mångfald, återhämtningsförmåga, avfall och livsmedel.

Om CDP-poäng
Den fullständiga listan över de företag som hamnade på årets A-lista, liksom andra offentligt tillgängliga resultat, finns på CDP:s webbplats.
Den fullständiga metoden för CDP-poängen finns på samma webbsida.

[1] Baserat på den kumulativa utvecklingen för STOXX Global Climate Change Leaders och STOXX Global 1800-indexen mellan den 19 december 2012 och den 17 november 2021 (bruttoavkastning).

För mer information eller för att boka intervjuer, vänligen kontakta:
Joshua Snodin, CDP - joshua.snodin@cdp.net

Om CDP
CDP är en global ideell organisation som driver världens miljöredovisningssystem för företag, städer, stater och regioner. CDP grundades år 2000 och arbetar med mer än 590 investerare med tillgångar på över 110 biljoner dollar och mer än 200 köpare med en köpkraft på 5,5 biljoner US-dollar. CDP har varit pionjär när det gäller att använda kapitalmarknader och företagsupphandlingar för att motivera företag att redovisa sin miljöpåverkan och minska utsläppen av växthusgaser, skydda vattenresurser och skogar.

Över 14 000 organisationer runt om i världen lämnade ut uppgifter via CDP under 2021, inklusive mer än 13 000 företag som är värda mer än 64 % av det globala börsvärdet och över 1 100 städer, stater och regioner. CDP är en av grundarna av Science Based Targets-initiativet, We Mean Business Coalition, The Investor Agenda och Net Zero Asset Managers-initiativet. Besök cdp.net eller följ oss @CDP för att få veta mer.