Flera svenska företag i topp på global miljölista

Sju svenska företag finns med på miljöorganisationen CDP:s A-lista i år. Det är en dubblering av antalet företag jämfört med förra året. CDP:s A-lista rankar företag som är ledande inom miljöarbete, både gällande transparens och åtgärder. Detta baseras på deras årliga redovisning till CDP kring klimatförändringar, avskogning och vattenskydd.

BillerudKorsnäs, Castellum, Electrolux, Essity, H&M, Tetra Pak och Vattenfall ligger alla i topp på listan över företag som presterat väl inom något eller flera av de klimatområden den EU-finansierade ideella organisationen CDP mäter.

­–  Nästan exakt fem år sedan globala världsledare skakade hand om Parisavtalet är det uppmuntrande att se att 70 % fler företag rapporterar sina miljöåtgärder och att det i år är över 300 företag i topp på CDP:s lista, säger Maxfield Weiss, Director Corporate Engagement CDP Europe.

För hela pressmeddelandet, se den bifogade versionen på engelska.

För ytterligare information och intervjuförfrågningar, kontakta:

Joshua Snodin, CDP, tel. +49 176 459 109 09 | e-post : joshua.snodin@cdp.net

Om CDP
CDP är en internationell ideell organisation som jobbar för att företag och regeringar ska minska sina växthusgasutsläpp, skydda vattenresurser och skydda skogar. Framröstad som det främsta klimatforskningsinstitutet av investerare, jobbar vi med institutionella investerare vars tillgångar uppgår till US$106 000 miljarder. Vi använder oss av investeringar och köpkraft för att motivera företag att rapportera och hantera sin miljöpåverkan. Över 96 00 företag med cirka 50% av innehav på världsmarknaden, redovisade sin miljödata genom CDP under 2020. Därutöver tillkommer över 950 städer, stater och regioner som valde att göra sin rapportering genom CDP. Det gör CDP:s plattform till en av de globalt rikaste informationskällorna för hur företag och regeringar arbetar med miljöförändringar. CDP (tidigare Carbon Disclosure Project) är en grundande medlem i We Mean Business Coalition. Besök cdp.net eller följ oss @CDP för att få veta mer.

Om CDP:s mätningar
Hela listan över företag som kom med på A-listan i år, samt andra offentliga mätningar finns på CDP:s hemsida: https://www.cdp.net/en/companies/companies-scores
Hela metodologin för CDP:s mätningar finns tillgängliga på samma hemsida.